2018-09-17 08:39:07
Szczegółowy plan pracy świetlicy szkolnej na rok szkolny 2018/2019
Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy.
- Organizacja pracy świetlicy.
- Zapoznanie z regulaminem świetlicy.
- Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy.
- Integracja zespołu.
- Poznanie praw i obowiązków świetliczanina.
- Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków.
- Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych.
- Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie.
- Wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów.
- Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole.
- Kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej.
- Dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i w szkole.
- Dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej.
- Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym.
- Zorganizowanie warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy.
- Pomoc w odrabianiu lekcji
- Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się.
- Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci.
- Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.
- Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:
- plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych;
- czytelniczo-medialnych – uudział w imprezach kulturalno-rozrywkowych organizowanych w szkole (zabawy, apele, uroczystości, mikołajki, andrzejki), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, tabletów, oglądanie filmów edukacyjnych;
- umuzykalniających – prowadzenie zabaw muzyczno-rytmicznych, nauka nowych piosenek i utrwalanie już znanych, słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, tańce integracyjne;
- hobbystycznych;
- sportowo – zabawowych.
- Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych.
- Uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych.
- Wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych.
- Edukacja ekologiczna.
- Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne.
- Wyrabianie nawyków segregowania śmieci.
- Udział w akcjach: np. „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi", itp.
- Edukacja prozdrowotna.
- Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu i w sali gimnastycznej).
- Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie się).
Plan zajęć.
- Zajęcia relaksacyjne.
- Odrabianie pracy domowej.
- Gry i zabawy integracyjne.
- Zajęcia artystyczne (techniczne, plastyczne, muzyczne, teatralne).
- Czytanie ze zrozumieniem.
- Zajęcia ruchowe (ćwiczenia ogólnorozwojowe, gry i zabawy na świeżym powietrzu, w sali gimnastycznej).
- Konkursy, zagadki, krzyżówki, rebusy.
- Gry edukacyjne i planszowe.
- Zajęcia wynikające z planu świetlicy szkolnej.
- Program ,,Cała Polska czyta dzieciom’’- codzienne zajęcia czytelnicze. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
- Program o zdrowym żywieniu.
- Program Bezpieczeństwo w sieci.
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - WRZESIEŃ
1.Żegnajcie wakacje! – Witaj szkoło! Witaj świetlico!
- Zapoznanie dzieci z wychowawcami świetlicy
- Omówienie zasad zachowania w sali zabaw, na stołówce, w czasie wyjścia i podczas zabaw na boisku szkolnym.
- Zapoznanie z ramowym rozkładem dnia, rozmowy nt poszanowania sprzętu świetlicowego, zabawek, gier
- Wspomnienia z wakacji - prace plastyczne technika dowolna
2. Jesteśmy gospodarzami świetlicy
- Kształtowanie kultury osobistej, umiejętność opiekowania się i pomagania młodszym oraz okazywanie sobie nawzajem szacunku
- Wzmacnianie więzi w grupie poprzez wspólną zabawę
- Poznajemy Kodeks Świetliczanina
- Nasze dłonie – prace plastyczne
3. Jestem bezpieczny w drodze do i ze szkoły
- Utrwalenie zasad ruchu drogowego; kolorowanki tematyczne
- Promocja zasady ; Jestem widoczny na drodze
- Czy znam znaki drogowe? – zgaduj-zgadula
- Samochód– wydzieranka z kolorowego papieru
- Sygnalizacja świetlna – praca plastyczna
4. Żegnaj lato na rok. Słoneczniki
- Kształcenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie
- Zabawy z kasztanów i żołędzi
- Jesienne słoneczniki – prace plastyczne. Technika dowolna
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - PAŹDZIERNIK
1.Przyszła jesień z pełnym koszem
- Rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennego obrazu
- Zachęcanie do spożywania warzyw i owoców
- „Jesienne owoce i warzywa”- wydzieranka, malowanie farbami
- Grzyby – lepienie z plasteliny
- Rozwiązywanie rebusów i zagadek o jesieni
2.Święto mojej Pani… Dzień Edukacji Narodowej /14.10/
- Rozmowa nt. różnych zawodów związanych z oświatą. Poznajemy zawody – rozsypanka wyrazowa, inscenizowanie wybranych zawodów –kalambury– w ramach doradztwa zawodowego
- Budzenie szacunku dla pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły
- „Idealny nauczyciel/wychowawca…”–pogadanka/burza mózgów na temat preferowanych cech nauczycieli
- Kwiaty dla mojej Pani- technika orgiami, bibuła
- Kształtowanie umiejętności składania życzeń
3.Złota Polska Jesień
- Dostrzeganie uroku i walorów jesiennego lasu, zwrócenie uwagi na cykliczność pór roku
- Rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew po kształcie liści i owocach
- Jesienne drzewa – kolorowa bibuła,
- Wiersze o jesieni
4. Zdrowie może być smakowite…
- Sporządzenie wykazu produktów na medal i najmniej wartościowych dla zdrowia
- Rozwiązywanie krzyżówek i rebusów o tematyce zdrowotnej
- Kosz pełen zdrowia – prace plastyczne o dowolnej technice
- Kolorowanki tematyczne
5. Listopadowa zaduma…
- Wdrażanie do poszanowania polskiej tradycji Święta Zmarłych. Budzenie szacunku dla tych, którzy odeszli. Chryzantemy złociste… - prace plastyczne.
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - LISTOPAD
1. Jesienne nastroje..,
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie;
- Wyjaśnienie/utrwalenie pojęć:„szaruga jesienna” i „złota polska jesień”
- Jesienne szarugi - malowanie farbami.
- Złota jesień –praca plastyczna.
- „Parasol” - Odrysowanie szablonu i ozdabianie materiałami.
2. Polska moją ojczyzną…
- Kształtowanie postaw patriotycznych;
- Co to jest legenda? Czytanie legendy o powstaniu państwa polskiego
- „Legenda o Czechu , Lechu i Rusie” - tworzenie ilustracji lub komiksu do tej legendy.
- Dzień odzyskania przez Polskę niepodległości - zapoznanie z historią Polski.
- „Jeszcze polska nie zginęła...” - rozmowa na temat symboli narodowych. Oglądanie filmu "Polak Mały!"
- Flaga i godło Polski – prace plastyczne.
3. Dzień Życzliwości i Pozdrowień /21.XI/
- Dobre maniery czyli savoir - vivre w świetlicy
- scenki związane z zasadami kulturalnego zachowania
- Ordery życzliwości – prace plastyczne
4. Polskie tradycje Andrzejkowe…
- Zapoznanie z tradycjami wieczorów andrzejkowych
- Imieniny - święta imion poznajemy tradycję obchodzenia imienin (andrzejki, katarzynki).
- Poznawanie znaczenia naszych imion.
- „W świecie magii i czarów” - pogadanka na temat zwyczajów wieczorów andrzejkowych, zapoznanie z wybranymi wróżbami.
- Tworzenie Świetlicowej Księgi Wróżb
- Rozwiązywanie zagadek i krzyżówek
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - GRUDZIEŃ
1. Z pomaganiem Ci do twarzy!
- Pogadanka o Św. Mikołaju. Wiersze i ciekawostki.
- Quiz o Św. Mikołaju
- Wdrażanie do sprawiania radości innym swoim zachowaniem, słowem i czynem
- Święty Mikołaj – praca plastyczna
2. Choinkowe radości…
- Rozmowa o zbliżających się świętach Bożego Narodzenia
- Zapoznanie się z polskimi obrzędami i zwyczajami związanymi ze świętami Bożego narodzenia? - pogadanka
- Tradycje świąteczne w Polsce i w krajach sąsiadujących.
- Poznanie różnych tradycji i zwyczajów świątecznych w Polsce (ubieranie choinki,
- sianko pod obrusem, wolne miejsce przy stole, potrawy)
- Różnice i podobieństwa w naszym kraju w związku z obchodzeniem Świąt Bożego Narodzenia
- Ukazanie piękna polskich kolęd
- Łańcuch na choinkę – bibuła, kolorowy papier
- Słuchanie i śpiewanie kolęd i pastorałek
3. Bombka Bożonarodzeniowa
- Rozbudzanie radosnego nastroju świątecznego
- Nauka składania świątecznych życzeń dla bliskich
- Bombka – dowolna technika plastyczna
- Świąteczna dekoracja świetlicy
- Kultywowanie tradycji obchodów Świąt Bożego Narodzenia
- Utrwalenie wiedzy na temat tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych
- Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć związanych ze świętami
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - STYCZEŃ
1. Miesiąc styczeń – czas do życzeń
- Wdrażanie dzieci do wypowiedzi na forum- forum - swobodne wypowiedzi dzieci na temat minionych świąt, sylwestra i Nowego Roku
- Zapoznanie z tradycyjnymi przysłowiami dotyczącymi Nowego Roku
- Kształtowanie umiejętności planowania i realizowania postanowień noworocznych
- Popularne przysłowia styczniowe, przypomnienie i utrwalenie nazw kolejnych miesięcy;
- Kolorowe fajerwerki– prace plastyczne
- "Jaka to kolęda?" – zabawa muzyczna
2. Zima, zima mroźna zima…
- Przysłowia o zimie
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie – temperatura, opady, długość dnia i nocy, zachowania roślin i zwierząt
- Zimowe drzewa – wełna, wata
- Bałwan – technika dowolna
- Piosenki i wiersze o zimie
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - LUTY
1. Jak karnawał, to karnawał…
- Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów i zagadek z hasłem „Karnawał”
- Przypomnienie zasad kulturalnej zabawy Zabawy rytmiczno ruchowe przy muzyce dyskotekowej, dziecięcej i młodzieżowej
- Maski karnawałowe – technika dowolna
- Kim będę na balu ?– zabawa pantomimiczna
- Jak należy opiekować się zwierzętami w zimie – rozmowa
2. Przyleciał ptaszek na moje okno…
- Kształtowanie postawy troski o ptaki i zwierzęta zimą
- Ptaki – origami płaskie / koło /
- Kalambury – rozpoznawanie zwierząt
- Moje ulubione zwierzątko – plastelin
3. Walentynki
- Kim był Święty Walentynki
- Wykonanie walentynkowej dekoracji- serca, kartki
- Walentynkowa skrzynka z miłymi życzeniami
4. W ten zimowy długi czas, poznajemy Andersena świat…
- Rozwijanie kompetencji czytelniczych – czytanie baśni J. Ch. Andersena
- Rozpoznawanie bajek – zabawa dramowa
- Wykonanie ilustracji do wybranej baśni – prace plastyczne
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - MARZEC
1. Zapach nadchodzącej Wiosny…
- Rozwijanie spostrzegawczości, rozpoznawanie ptaków przylatujących do nas na wiosnę
- Rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody
- Bazie- gazeta ,bibuła, farby, plastelina
- Przebiśniegi, krokusy- dowolna technika plastyczna
2. Kwiaty dla kobiet /8.III/
- Za co powinniśmy szanować kobiety- rozmowa
- Kształtowanie umiejętności poszanowania kobiet pracujących zawodowo i w domu
- Kształtowanie u chłopców postawy uprzejmości wobec koleżanek
- Wiersze o kobietach
- Tulipany, żonkile – prace plastyczne
3. W zdrowym ciele zdrowy duch…
- Utrwalenie zachowań prozdrowotnych
- Pogadanka na temat dbania o własne zdrowie
- Nowalijki – prace plastyczne
- Sałatka wiosenna
4. Wiosna za oknem…
- Obserwacja i określanie zmian w przyrodzie, związanych z wiosną
- Wiosenne drzewka –prace plastyczne
- Motyle, biedronki – wydzieranka wg wzoru
- Wykonanie wiosennej dekoracji w świetlicy
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - KWIECIEŃ
1. Wielkanocne niespodzianki. Koszyczek Wielkanocny.
- Zwyczaje Świąt Wielkanocnych w Polsce (symbolika koszyczka wielkanocnego, Śmigus - dyngus, potrawy wielkanocne, techniki zdobienia jaj, palma wielkanocna ).
- Jak obchodzi się Święta Wielkanocne w innych krajach europejskich?
- Ozdoby Świąteczne / zajączki, kurczaczki, koszyczki /- dowolne prace plastyczne.
- Quiz wielkanocny
- Zakładamy wielkanocny ogródek, siejemy owies, rzeżuchę.
2. Kartki Wielkanocne
- Wykonanie karty świątecznej
- Wysyłamy kartki świąteczne do najbliższych umiejętne adresowanie kopert, zapoznanie z nazwą: adresat, nadawca, znajomość adresów.
- Wykonanie dekoracji wielkanocnych do wystroju świetlicy.
3. Ziemia - nasz dom /22.IV/ Rady na odpady.
- Pogadanka na temat obecnych kłopotów Ziemi. Co możemy zrobić dla ratowania Ziemi – burza mózgów
- Zachęcanie do dbania o najbliższe środowisko
- Kształtowanie nawyków oszczędnego gospodarowania zasobami energii i wody
- Zdrowy las – zniszczony las
- Czysta rzeka – zanieczyszczona rzeka
- Czyste powietrze – zanieczyszczone powietrze - prace plastyczne
4. Od pętelki do literki. Dzień Książki /23.04 /
- Utrwalenie nawyku codziennego czytania i szanowania książek
- Dlaczego warto czytać książki?. Różnice pomiędzy czytaniem a oglądaniem – rozmowa kierowana
- Zakładka do książki – praca plastyczna
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - MAJ
1. Kocham Polskę. Wieszam Flagę
- Utrwalenie znajomości hymnu, symboli i świąt narodowych
- Wzbogacanie wiedzy dzieci o fakty historyczne
- Kształcenie poczucia przynależności narodowej
- Flaga- wydzieranka
2. Bez dobrego kolegi, to jak bez ręki czy nogi…15.V. – Dzień niezapominajki.
- Uświadomienie dzieciom potrzeby przyjaźni
- Proszę, przepraszam, dziękuję – odgrywanie scenek
- Niezapominajka - praca plastyczna
- Prezent dla przyjaciela – dowolna praca
3. Świat zwierząt z różnych stref klimatycznych…
- Zapoznanie dzieci ze zwierzętami różnych stref klimatycznych
- Wzbogacanie wiedzy na temat życia zwierząt na wsi, w dżungli oraz w zoo.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad obchodzenia się ze zwierzętami
- Opisywanie zwierząt hodowanych w domu i dzielenie się spostrzeżeniami dotyczącymi ich zwyczajów oraz sposobów sprawowania opieki.
- Oglądanie filmów przyrodniczych o życiu zwierząt z różnych ekosystemów i stref klimatycznych
- Zwierzę, które chciałbyś mieć– technika dowolna.
- Rozwiązywanie krzyżówek tematycznie związanych ze zwierzętami.
4. Ja i moja rodzina… Dzień Mamy /26. V/
- Rola rodziny w życiu człowieka - rozmowa kierowana.
- Rodzina bliższa i dalsza - wyjaśnienie pojęć takich jak kuzyn, siostrzeniec, bratowa, teściowa, itp.
- Tworzenie drzewa genealogicznego swojej rodziny.
- Jak mogę pomóc mamie i tacie w codziennych obowiązkach -burza mózgów.
- Wykonanie upominku dla mamy.
- Czytanie wierszy i śpiewanie piosenek o mamie.
- Jaka jest moja Mama? –ilustrowanie portretu mamy słowem
- Najpiękniejszy kwiat – dowolna praca plastyczna
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - CZERWIEC
1. Gdy dzieciaki mają święto, czas im leci bardzo prędko…
- Zapoznanie się z prawami i obowiązkami dziecka. Zapoznanie z Konwencją o Prawach Dziecka.
- Czytanie wiersza M. Brykczyńskiego „ O prawach dziecka.
- Kiedy dzieci są szczęśliwe? - wypowiedzi dzieci oparte na własnych doświadczeniach.
- Nasze ulubione zabawy – swobodne wypowiedzi dzieci
- Kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji dla innych, dostrzeganie cech łączących ludzi
- Buzie dzieci z całego świata – prace plastyczne
- Dziecięce piosenki
2. Cudze chwalicie, swego nie znacie…
- Z czego mogą być dumni Polacy? - rozmowa kierowana.
- Najpiękniejsze miejsca w Polsce - góry, morze, pojezierza - praca z mapą, albumami.
- Gdzie warto pojechać w czasie wakacji? - propozycje dzieci.
- Polski krajobraz - praca plastyczna.
3. Hura! Tato, to już lato!!!
- Opisywanie wyglądu zewnętrznego i cech charakteru taty – swobodne wypowiedzi dzieci
- Układanie życzeń dla taty
- „Mój tata jest...” - burza mózgów. Zapisanie wypowiedzi dzieci na wielkim plakacie przedstawiającym tatę.
- Niespodzianka dla mojego Taty – prace plastyczne
4. Co wy na to ? Są wakacje i jest lato!.
- Przepis na udane i bezpieczne wakacje – pogadanka. Giełda wakacyjnych pomysłów.
- Wakacyjne przestrogi : ,,zgubiłam się…’’ – zabawa dramowa. Czy znam numery alarmowe ?- rozmowa dziećmi o sytuacjach wymagających korzystania z ważnych telefonów
- Wspomnienia świetlicowe
- Wspólne śpiewanie wakacyjnych piosenek
Opracowała: Pająk Mariola
Dokumenty do pobrania:
Czytane: 666