WCAG
- powiększ tekst
- normalny tekst
- zmniejsz tekst
- czarno-białe
- ujemmny kontrast
- jasne tło
- podkreśl linki
- resetuj wszystko
ŚWIETLICA SZKOLNA
2018-09-17 08:39:07

Szczegółowy plan pracy świetlicy szkolnej na rok szkolny 2018/2019

Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy.

  1. Organizacja pracy świetlicy.
    • Zapoznanie z regulaminem świetlicy.
    • Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy.
    • Integracja zespołu.
    • Poznanie praw i obowiązków świetliczanina.
  2. Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków.
    • Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych.
    • Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie.
    • Wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów.
    • Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole.
    • Kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej.
    • Dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i w szkole.
    • Dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej.
  3. Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym.
    • Zorganizowanie warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy.
    • Pomoc w odrabianiu lekcji
    • Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się.
  4. Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci.
    • Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.
  5. Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:
    • plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych;
    • czytelniczo-medialnych – uudział w imprezach kulturalno-rozrywkowych organizowanych w szkole (zabawy, apele, uroczystości, mikołajki, andrzejki), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, tabletów, oglądanie filmów edukacyjnych;
    • umuzykalniających – prowadzenie zabaw muzyczno-rytmicznych, nauka nowych piosenek i utrwalanie już znanych, słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, tańce integracyjne;
    • hobbystycznych;
    • sportowo – zabawowych.
  6. Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych.
    • Uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych.
    • Wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych.
  7. Edukacja ekologiczna.
    • Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne.
    • Wyrabianie nawyków segregowania śmieci.
    • Udział w akcjach: np. „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi", itp.
  8. Edukacja prozdrowotna.
    • Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu i w sali gimnastycznej).
    • Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie się).

 

 

Plan zajęć.

  • Zajęcia relaksacyjne.
  • Odrabianie pracy domowej.
  • Gry i zabawy integracyjne.
  • Zajęcia artystyczne (techniczne, plastyczne, muzyczne, teatralne).
  • Czytanie ze zrozumieniem.
  • Zajęcia ruchowe (ćwiczenia ogólnorozwojowe, gry i zabawy na świeżym powietrzu, w sali gimnastycznej).
  • Konkursy, zagadki, krzyżówki, rebusy.
  • Gry edukacyjne i planszowe.
  • Zajęcia wynikające z planu świetlicy szkolnej.
  •  Program ,,Cała Polska czyta dzieciom’’- codzienne zajęcia czytelnicze. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
  • Program o zdrowym żywieniu.
  • Program Bezpieczeństwo w sieci.

 

ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - WRZESIEŃ
1.Żegnajcie wakacje! – Witaj szkoło! Witaj świetlico!

  • Zapoznanie dzieci z wychowawcami świetlicy
  • Omówienie zasad zachowania w sali zabaw, na stołówce, w czasie wyjścia i podczas zabaw na boisku szkolnym.
  • Zapoznanie z ramowym rozkładem dnia, rozmowy nt poszanowania sprzętu świetlicowego, zabawek, gier
  • Wspomnienia z wakacji - prace plastyczne technika dowolna

2. Jesteśmy gospodarzami świetlicy

  •  Kształtowanie kultury osobistej, umiejętność opiekowania się i pomagania młodszym oraz okazywanie sobie nawzajem szacunku
  •  Wzmacnianie więzi w grupie poprzez wspólną zabawę
  •  Poznajemy Kodeks Świetliczanina
  •  Nasze dłonie – prace plastyczne

3. Jestem bezpieczny w drodze do i ze szkoły

  •  Utrwalenie zasad ruchu drogowego; kolorowanki tematyczne
  •  Promocja zasady ; Jestem widoczny na drodze
  •  Czy znam znaki drogowe? – zgaduj-zgadula
  •  Samochód– wydzieranka z kolorowego papieru
  •  Sygnalizacja świetlna – praca plastyczna


4. Żegnaj lato na rok. Słoneczniki

  • Kształcenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie
  • Zabawy z kasztanów i żołędzi
  • Jesienne słoneczniki – prace plastyczne. Technika dowolna

 

ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - PAŹDZIERNIK
1.Przyszła jesień z pełnym koszem

  • Rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennego obrazu
  • Zachęcanie do spożywania warzyw i owoców
  • „Jesienne owoce i warzywa”- wydzieranka, malowanie farbami
  • Grzyby – lepienie z plasteliny
  •  Rozwiązywanie rebusów i zagadek o jesieni

 
2.Święto mojej Pani… Dzień Edukacji Narodowej /14.10/

  • Rozmowa nt. różnych zawodów związanych z oświatą. Poznajemy zawody – rozsypanka wyrazowa, inscenizowanie wybranych zawodów –kalambury– w ramach doradztwa zawodowego
  • Budzenie szacunku dla pracy nauczyciela i innych pracowników szkoły
  • „Idealny nauczyciel/wychowawca…”–pogadanka/burza mózgów na temat preferowanych cech nauczycieli
  • Kwiaty dla mojej Pani- technika orgiami, bibuła
  • Kształtowanie umiejętności składania życzeń

3.Złota Polska Jesień

  • Dostrzeganie uroku i walorów jesiennego lasu, zwrócenie uwagi na cykliczność pór roku
  • Rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew po kształcie liści i owocach
  • Jesienne drzewa – kolorowa bibuła,
  • Wiersze o jesieni

4. Zdrowie może być smakowite…

  • Sporządzenie wykazu produktów na medal i najmniej wartościowych dla zdrowia
  • Rozwiązywanie krzyżówek i rebusów o tematyce zdrowotnej
  • Kosz pełen zdrowia – prace plastyczne o dowolnej technice
  • Kolorowanki tematyczne

5. Listopadowa zaduma…

  • Wdrażanie do poszanowania polskiej tradycji Święta Zmarłych. Budzenie szacunku dla tych, którzy odeszli. Chryzantemy złociste… - prace plastyczne.

 

ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - LISTOPAD

1. Jesienne nastroje..,

  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie;
  • Wyjaśnienie/utrwalenie pojęć:„szaruga jesienna” i „złota polska jesień”
  • Jesienne szarugi - malowanie farbami.
  • Złota jesień –praca plastyczna.
  • „Parasol” - Odrysowanie szablonu i ozdabianie materiałami.

2. Polska moją ojczyzną…

  • Kształtowanie postaw patriotycznych;
  • Co to jest legenda? Czytanie legendy o powstaniu państwa polskiego
  • „Legenda o Czechu , Lechu i Rusie” - tworzenie ilustracji lub komiksu do tej legendy.
  • Dzień odzyskania przez Polskę niepodległości - zapoznanie z historią Polski.
  • „Jeszcze polska nie zginęła...” - rozmowa na temat symboli narodowych. Oglądanie filmu "Polak Mały!"
  • Flaga i godło Polski – prace plastyczne.

3. Dzień Życzliwości i Pozdrowień /21.XI/

  • Dobre maniery czyli savoir - vivre w świetlicy
  • scenki związane z zasadami kulturalnego zachowania
  • Ordery życzliwości – prace plastyczne

4.  Polskie tradycje Andrzejkowe…

  • Zapoznanie z tradycjami wieczorów andrzejkowych
  • Imieniny - święta imion poznajemy tradycję obchodzenia imienin (andrzejki, katarzynki).
  • Poznawanie znaczenia naszych imion.
  • „W świecie magii i czarów” - pogadanka na temat zwyczajów wieczorów andrzejkowych, zapoznanie z wybranymi wróżbami.
  • Tworzenie Świetlicowej Księgi Wróżb
  • Rozwiązywanie zagadek i krzyżówek

 

ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - GRUDZIEŃ

1. Z pomaganiem Ci do twarzy!

  • Pogadanka o Św. Mikołaju. Wiersze i ciekawostki.
  • Quiz o Św. Mikołaju
  • Wdrażanie do sprawiania radości innym swoim zachowaniem, słowem i czynem
  • Święty Mikołaj – praca plastyczna

2. Choinkowe radości…

  • Rozmowa o zbliżających się świętach Bożego Narodzenia
  • Zapoznanie się z polskimi obrzędami i zwyczajami związanymi ze świętami Bożego narodzenia? - pogadanka
  • Tradycje świąteczne w Polsce i w krajach sąsiadujących.
  • Poznanie różnych tradycji i zwyczajów świątecznych w Polsce (ubieranie choinki,
  • sianko pod obrusem, wolne miejsce przy stole, potrawy)
  • Różnice i podobieństwa w naszym kraju w związku z obchodzeniem Świąt Bożego Narodzenia
  • Ukazanie piękna polskich kolęd
  • Łańcuch na choinkę – bibuła, kolorowy papier
  • Słuchanie i śpiewanie kolęd i pastorałek

3. Bombka Bożonarodzeniowa

  • Rozbudzanie radosnego nastroju świątecznego
  • Nauka składania świątecznych życzeń dla bliskich
  • Bombka – dowolna technika plastyczna
  • Świąteczna dekoracja świetlicy
  • Kultywowanie tradycji obchodów Świąt Bożego Narodzenia
  • Utrwalenie wiedzy na temat tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych
  • Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć związanych ze świętami

 

ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - STYCZEŃ

1. Miesiąc styczeń – czas do życzeń

  • Wdrażanie dzieci do wypowiedzi na forum- forum - swobodne wypowiedzi dzieci na temat minionych świąt, sylwestra i Nowego Roku
  • Zapoznanie z tradycyjnymi przysłowiami dotyczącymi Nowego Roku
  • Kształtowanie umiejętności planowania i realizowania postanowień noworocznych
  • Popularne przysłowia styczniowe, przypomnienie i utrwalenie nazw kolejnych miesięcy;
  • Kolorowe fajerwerki– prace plastyczne
  • "Jaka to kolęda?" – zabawa muzyczna

2. Zima, zima mroźna zima…

  • Przysłowia o zimie
  • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie – temperatura, opady, długość dnia i nocy, zachowania roślin i zwierząt
  • Zimowe drzewa – wełna, wata
  • Bałwan – technika dowolna
  • Piosenki i wiersze o zimie

 
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - LUTY

1. Jak karnawał, to karnawał…

  • Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów i zagadek z hasłem „Karnawał”
  • Przypomnienie zasad kulturalnej zabawy Zabawy rytmiczno ruchowe przy muzyce dyskotekowej, dziecięcej i młodzieżowej
  • Maski karnawałowe – technika dowolna
  • Kim będę na balu ?– zabawa pantomimiczna
  • Jak należy opiekować się zwierzętami w zimie – rozmowa

2. Przyleciał ptaszek na moje okno…

  • Kształtowanie postawy troski o ptaki i zwierzęta zimą
  • Ptaki – origami płaskie / koło /
  • Kalambury – rozpoznawanie zwierząt
  • Moje ulubione zwierzątko – plastelin

3. Walentynki

  • Kim był Święty Walentynki
  • Wykonanie walentynkowej dekoracji- serca, kartki
  • Walentynkowa skrzynka z miłymi życzeniami

4. W ten zimowy długi czas, poznajemy Andersena świat…

  • Rozwijanie kompetencji czytelniczych – czytanie baśni J. Ch. Andersena
  • Rozpoznawanie bajek – zabawa dramowa
  • Wykonanie ilustracji do wybranej baśni – prace plastyczne

 

ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - MARZEC

1. Zapach nadchodzącej Wiosny…

  • Rozwijanie spostrzegawczości, rozpoznawanie ptaków przylatujących do nas na wiosnę
  • Rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody
  • Bazie- gazeta ,bibuła, farby, plastelina
  • Przebiśniegi, krokusy- dowolna technika plastyczna

2. Kwiaty dla kobiet  /8.III/

  • Za co powinniśmy szanować kobiety- rozmowa
  • Kształtowanie umiejętności poszanowania kobiet pracujących zawodowo i w domu
  • Kształtowanie u chłopców postawy uprzejmości wobec koleżanek
  • Wiersze o kobietach
  • Tulipany, żonkile – prace plastyczne

3. W zdrowym ciele zdrowy duch…

  • Utrwalenie zachowań prozdrowotnych
  • Pogadanka na temat dbania o własne zdrowie
  • Nowalijki – prace plastyczne
  • Sałatka wiosenna

4. Wiosna za oknem…

  • Obserwacja i określanie zmian w przyrodzie, związanych z wiosną
  • Wiosenne drzewka –prace plastyczne
  • Motyle, biedronki – wydzieranka wg wzoru
  • Wykonanie wiosennej dekoracji w świetlicy


 
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - KWIECIEŃ

1. Wielkanocne niespodzianki. Koszyczek Wielkanocny.

  • Zwyczaje Świąt Wielkanocnych w Polsce (symbolika koszyczka wielkanocnego, Śmigus - dyngus, potrawy wielkanocne, techniki zdobienia jaj, palma wielkanocna ).
  • Jak obchodzi się Święta Wielkanocne w innych krajach europejskich?
  • Ozdoby Świąteczne / zajączki, kurczaczki, koszyczki /- dowolne prace plastyczne.
  • Quiz wielkanocny
  • Zakładamy wielkanocny ogródek, siejemy owies, rzeżuchę.

2. Kartki Wielkanocne

  • Wykonanie karty świątecznej
  • Wysyłamy kartki świąteczne do najbliższych umiejętne adresowanie kopert, zapoznanie z nazwą: adresat, nadawca, znajomość adresów.
  • Wykonanie dekoracji wielkanocnych do wystroju świetlicy.

3. Ziemia - nasz dom /22.IV/ Rady na odpady.

  •  Pogadanka na temat obecnych kłopotów Ziemi. Co możemy zrobić dla ratowania Ziemi – burza mózgów
  • Zachęcanie do dbania o najbliższe środowisko
  • Kształtowanie nawyków oszczędnego gospodarowania zasobami energii i wody
  • Zdrowy las – zniszczony las
  • Czysta rzeka – zanieczyszczona rzeka
  • Czyste powietrze – zanieczyszczone powietrze - prace plastyczne

4. Od pętelki do literki. Dzień Książki /23.04 /

  • Utrwalenie nawyku codziennego czytania i szanowania książek
  • Dlaczego warto czytać książki?. Różnice pomiędzy czytaniem a oglądaniem – rozmowa kierowana
  • Zakładka do książki – praca plastyczna


ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - MAJ

1. Kocham Polskę. Wieszam Flagę

  • Utrwalenie znajomości hymnu, symboli i świąt narodowych
  • Wzbogacanie wiedzy dzieci o fakty historyczne
  • Kształcenie poczucia przynależności narodowej
  • Flaga- wydzieranka

2. Bez dobrego kolegi, to jak bez ręki czy nogi…15.V. – Dzień niezapominajki.

  • Uświadomienie dzieciom potrzeby przyjaźni
  • Proszę, przepraszam, dziękuję – odgrywanie scenek
  • Niezapominajka - praca plastyczna
  • Prezent dla przyjaciela – dowolna praca

3. Świat zwierząt z różnych stref klimatycznych…

  • Zapoznanie dzieci ze zwierzętami różnych stref klimatycznych
  • Wzbogacanie wiedzy na temat życia zwierząt na wsi, w dżungli oraz w zoo.
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad obchodzenia się ze zwierzętami
  • Opisywanie zwierząt hodowanych w domu i dzielenie się spostrzeżeniami dotyczącymi ich zwyczajów oraz sposobów sprawowania opieki.
  • Oglądanie filmów przyrodniczych o życiu zwierząt z różnych ekosystemów i stref klimatycznych
  • Zwierzę, które chciałbyś mieć– technika dowolna.
  • Rozwiązywanie krzyżówek tematycznie związanych ze zwierzętami.

4. Ja i moja rodzina… Dzień Mamy /26. V/

  • Rola rodziny w życiu człowieka - rozmowa kierowana.
  • Rodzina bliższa i dalsza - wyjaśnienie pojęć takich jak kuzyn, siostrzeniec, bratowa, teściowa, itp.
  • Tworzenie drzewa genealogicznego swojej rodziny.
  • Jak mogę pomóc mamie i tacie w codziennych obowiązkach -burza mózgów.
  • Wykonanie upominku dla mamy.
  • Czytanie wierszy i śpiewanie piosenek o mamie.
  • Jaka jest moja Mama? –ilustrowanie portretu mamy słowem
  • Najpiękniejszy kwiat – dowolna praca plastyczna

 

ZADANIE SZCZEGÓŁOWE - CZERWIEC

1. Gdy dzieciaki mają święto, czas im leci bardzo prędko…

  • Zapoznanie się z prawami i obowiązkami dziecka. Zapoznanie z Konwencją o Prawach Dziecka.
  • Czytanie wiersza M. Brykczyńskiego „ O prawach dziecka.
  • Kiedy dzieci są szczęśliwe? - wypowiedzi dzieci oparte na własnych doświadczeniach.
  • Nasze ulubione zabawy – swobodne wypowiedzi dzieci
  • Kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji dla innych, dostrzeganie cech łączących ludzi
  • Buzie dzieci z całego świata – prace plastyczne
  • Dziecięce piosenki

2. Cudze chwalicie, swego nie znacie…

  • Z czego mogą być dumni Polacy? - rozmowa kierowana.
  • Najpiękniejsze miejsca w Polsce - góry, morze, pojezierza - praca z mapą, albumami.
  • Gdzie warto pojechać w czasie wakacji? - propozycje dzieci.
  • Polski krajobraz - praca plastyczna.

3. Hura! Tato, to już lato!!!

  • Opisywanie wyglądu zewnętrznego i cech charakteru taty – swobodne wypowiedzi dzieci
  • Układanie życzeń dla taty
  • „Mój tata jest...” - burza mózgów. Zapisanie wypowiedzi dzieci na wielkim plakacie przedstawiającym tatę.
  • Niespodzianka dla mojego Taty – prace plastyczne

4. Co wy na to ? Są wakacje i jest lato!.

  • Przepis na udane i bezpieczne wakacje – pogadanka. Giełda wakacyjnych pomysłów.
  • Wakacyjne przestrogi : ,,zgubiłam się…’’ – zabawa dramowa. Czy znam numery alarmowe ?- rozmowa dziećmi o sytuacjach wymagających korzystania z ważnych telefonów
  • Wspomnienia świetlicowe
  • Wspólne śpiewanie wakacyjnych piosenek

 

Opracowała: Pająk Mariola




Dokumenty do pobrania:

Czytane: 596
© SP Nr 1 Siekierczyna