Intensywne prace naukowców nad mózgiem trwają już przeszło pięćdziesiąt lat. Ale jak “dokopiemy się” do założeń naukowców z przełomu XIX i XX wieku, odniesiemy wrażenie, że i oni poczynili bardzo duży krok w badaniach mózgu, choć bez pomocy dzisiejszej technologii. Do dziś sprawdzają się założenie pedagogów, biologów, lekarzy i patologów z tamtego okresu.
Obecnie mózgi można skanować na bieżąco, tzn. można sprawdzać, które obszary mózgu “pracują” podczas wykonywania konkretnej czynności. Znacznie ułatwia to stawianie diagnoz.
Najważniejsze dla mózgu są NEURONY. W zdrowym mózgu zdrowego człowieka może być ich nawet 100 mld. Każdy neuron może wygenerować do 10 tyś połączeń z innymi neuronami. Są to tzw. synapsy. Synapsy tworzą sieci połączeń. Im więcej tych sieci, tym sprawniejszy mózg, a za tym idzie – więcej umiejętności, szybsze przetwarzanie danych, łatwiejsza nauka.
Mózg ludzi jest stworzony do nauki. Jest jak wielki komputer, który liczy, analizuje, przetwarza i sam decyduje o tym, co mu jest przydatne a co wyrzucić. To, co mózg zaciekawia (a temu towarzyszą zwykle emocje), pozostaje na dłużej. Grając wiele godzin w te same gry czy śledząc wciąż "fejsbukowy" profil, oglądając telewizję wykonujesz cały czas te same czynności, więc usypiasz swój mózg. Nie dajesz mu pracować, więc nie wykorzystujesz w pełni jego możliwości. A masz ich sporo! Pamiętaj, wiele organów możesz przeszczepić oprócz mózgu. Jeśli dostarczysz mu dużo atrakcji – czytanie książek, śpiewanie, gra na instrumencie, recytacja wierszy, sport, nauka, majsterkowanie, malowanie, lepienie, rzeźbienie, nauka języków obcych, wymyślanie zadań, udział w konkursach a nawet pisanie ściąg czy notatek – będziesz mógł na długo cieszyć się “młodym” i sprawnym mózgiem. Wykonując wciąż te same czynności, siedząc biernie przed TV czy komputerem lub z telefonem w ręku, likwidujesz neurony i synapsy. To z kolei prowadzi do demencji i powolnej śmierci mózgu. Decyzja należy do ciebie…
Jak ważny dla nas jest sprawny mózg nie trzeba nikogo przekonywać. Europejczycy Dzień Mózgu świętują od 1998 roku, a jego celem jest propagowanie wiedzy o funkcjonowaniu naszego układu nerwowego.
A wiecie co pomaga, a co szkodzi naszemu "centrum dowodzenia"?
Jak możemy zadbać o swój mózg?
„Te neurony, które pozostają, wykorzystujemy. Ich pełne wykorzystanie możliwe jest dzięki bardzo ważnej charakterystyce mózgu — plastyczności, którą definiujemy jako zdolność mózgu do przekształcania fizycznej struktury połączeń w odpowiedzi na warunki zewnętrzne. Ta plastyczność wzrasta, kiedy neurony zmuszane są do wysiłku, a spada, gdy neurony pozostają bezczynne. I dlatego osoba, która nie pracuje intelektualnie, nazwijmy to, głupieje i na odwrót. Tu można odnieść się do mądrości Talmudu babilońskiego, który mówi, że „na starość głupi głupieją, a mądrzy mądrzeją”. To przecież jasno widać również we współczesnym świecie.”
Prof. Jerzy Vetulani
Garstka ciekawostek na temat naszego mózgu:
Źródło:
Z okazji Europejskiego Dnia Mózgu zachęcam was drodzy uczniowie, aby zadbać o wasz mózg. Zapraszam do wykonania kilku ćwizeń, które są dostępne dla was pod linkiem:
https://drive.google.com/file/d/1BBn8bjr2sSg63p5XaKxONA2pmKxm9xXC/view?fbclid=IwAR0zg8iWI1J0XVWUpTYv12_K5K8pyQfNlNWjM3IWCtzKXrdinxnMwNSSIs8
Ćwiczenia są łatwe i przyjemne :)
Pozdrawiam i życzę miłej zabawy!
Pedagog szkolny
Lidia Wąchała