WCAG
- powiększ tekst
- normalny tekst
- zmniejsz tekst
- czarno-białe
- ujemmny kontrast
- jasne tło
- podkreśl linki
- resetuj wszystko
PEDAGOG, PSYCHOLOG
2020-11-16 08:30:00

16 listopada - Międzynarodowy Dzień Tolerancji

Międzynarodowy Dzień Tolerancji to święto obchodzone corocznie 16 listopada.

„TOLERANCJA TO SZACUNEK DLA WOLNOŚCI INNYCH LUDZI, ICH MYŚLI I OPINII ORAZ SPOSOBU ŻYCIA”.

page1image840

 

16 listopada, na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Tolerancji, ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 12 grudnia 1995 r., z inicjatywy UNESCO. Po tym wydarzeniu kraje członkowskie UNESCO przyjęły Deklarację na Temat Zasad Tolerancji. Namawiamy Was drodzy uczniowie oraz rodzice, aby ten dzień stał się pretekstem do rozmowy na temat tego jak istotna jest tolerancja i czynna akceptacja odmienności, bo ta bierna nie wystarcza, jak podkreśla Sekretarz Generalny. Podejmujmy aktywne starania, by się lepiej nawzajem poznać.

Artykuł I „Deklaracji Zasad Tolerancji” brzmi: „Tolerancja to szacunek, akceptacja i uznanie bogactwa różnorodności kultur na świecie, naszych form wyrazu i sposobów na bycie człowiekiem. Sprzyja jej wiedza, otwartość, komunikowanie się oraz wolność słowa, sumienia i wiary. Tolerancja jest harmonią w różnorodności. To nie tylko moralny obowiązek, ale takżeprawny i polityczny warunek. Tolerancja – wartość, która czyni możliwym pokój – przyczynia się do zastąpienia kultury wojny kulturą pokoju”.

Różnorodność była i jest cechą charakterystyczną dla ludzkiej egzystencji. Mimo to ludziez trudem akceptują ten fakt. Brak tolerancji dla innych nadal pozostaje źródłem ogromnego cierpienia człowieka na co dzień.

W „Deklaracji...” państwa członkowskie zdefiniowały pojęcie tolerancji. Według zapisów tolerancja to:

  •  respektowanie cudzych praw i cudzej własności;

  •  uznanie i akceptacja różnic indywidualnych;

  • umiejętność słuchania, komunikowania się i rozumienia innych;

  • docenianie rozmaitości kultur;

  • otwarcie na cudze myśli i filozofię;

  • ciekawość i nie odrzucanie nieznanego;

  • uznanie, że nikt nie ma monopolu na prawdę.

16 listopada – DZIEŃ TOLERANCJI | VII Liceum Ogólnokształcące im. K.K.  Baczyńskiego w Radomiu

 

Cele Dnia Tolerancji:

  • uwrażliwienie społeczeństwa na wszelkiego rodzaju przejawy nietolerancji i dyskryminacji;
  • przypomnienie, że każdy człowiek zasługuje na szacunek i akceptację, bez względu na pochodzenie, kulturę, religię;

  • kształtowanie postawy tolerancji szczególnie wśród dzieci i młodzieży szkolnej;

  • odszukanie głębszych przyczyn nietolerancji;

  • zmobilizowanie opinii publicznej w temacie tolerancji i informowania o niebezpieczeństwach związanych z objawami nietolerancji;

  • wypracowanie praktycznych wskazówek dla rządów, naukowców i instytucji publicznych, w celu umożliwienia im znalezienia rozwiązań.

 

Jak nauczyć dzieci tolerancji?

Można nauczyć dzieci akceptacji inności poprzez:

  • okazywanie dzieciom szacunku;

  • unikanie w rozmowach z nimi etykietowania i generalizowania - nie należy sprowadzać innych do jakiejś pojedynczej cechy: głupi, ładny, bogaty, żółtek, czarnuch, grubas, itp. Ta sama zasada powinna obowiązywać w stosunku do własnych dzieci, zamiast mówić: jesteśnajlepszy, najmądrzejszy, albo leniwy czy nieudolny, lepiej nazywać konkretne zachowania, np. bardzo mi dzisiaj pomogłeś, napisałaś oryginalne i ciekawe wypracowanie;

  • reagowanie na przejawy nietolerancji- pomocne jest zadawanie pytań: „Dlaczego uważasz, ze twój kolega jest głupi?” „Skąd wiesz, że człowiek który ma rude włosy jest fałszywy?”;

  • wspieranie ciekawości u dzieci - zachęcanie ich do poznawania świata, zbierania informacji o tym jak żyją ludzie wychowywani w innym kręgu kulturowym i w innej obyczajowości;dzięki temu mają one okazję dowiedzieć się, że świat jest ciekawy i piękny właśnie dlatego, że jest różnorodny;

  • etyczne zachowanie - wystrzeganie się oceniania i oskarżania innych, używania językaksenofobii i nietolerancji;

  • pozwalanie dzieciom na wyrażanie uczuć;

  • rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych - uczenie dzieci patrzenia na światoczami innej osoby).

 

W wychowaniu dzieci w tolerancji do świata najważniejsza jest rozmowa, pokazywanie i objaśnianie rzeczywistości, w jakiej żyją. Pomaga to w budowaniu przekonania, że to, że ktoś jest inny, nie oznacza, że jest gorszy, a wszelka różnorodność jest wartościowa i pożądana.

 

Zachęcam was drodzy uczniowie do wykonania kilku zadań w ramach Dnia Tolerancji:

https://view.genial.ly/5fafe85dadefec0d0e858b8f/interactive-content-dzien-tolerancji-copy?fbclid=IwAR149QMBTbBaj2AXtBJoSJExUq7YepYi2v-aHkejscdQZ5-mwwyP5-gMVh0

 

Bibliografia:

WOLTER Traktat o tolerancji, Warszawa 1956;

LOCKE List o tolerancji, Warszawa 1963;

GROSS Tolerancja i pluralizm, Warszawa 1992;

KING Toleration, London 1976.

Źródła internetowe:

https://www.51015kids.eu/blog/miedzynarodowy-dzien-tolerancji/

https://wylecz.to/wychowanie/tolerancja-jak-nauczyc-dziecko-tolerancji/

http://www.bratek-barlinek.pl/images/Międzynarodowy_Dzień_Tolerancji.pdf

 

Pedagog szkolny

Lidia Wąchała




Dokumenty do pobrania:

Czytane: 286
© SP Nr 1 Siekierczyna