2019-09-27 16:13:46
Szczegółowy plan pracy świetlicy szkolnej na rok szkolny 2019/2020
Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy.
- Organizacja pracy świetlicy.
- Zapoznanie z regulaminem świetlicy.
- Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy.
- Integracja zespołu.
- Poznanie praw i obowiązków świetliczanina.
- Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków.
- Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych.
- Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie.
- Wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów.
- Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole.
- Kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej.
- Dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i w szkole.
- Dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej.
- Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym.
- Zorganizowanie warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy.
- Pomoc w odrabianiu lekcji
- Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się.
- Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci.
- Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.
- Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:
- plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych;
- czytelniczo-medialnych – udział w imprezach kulturalno -rozrywkowych organizowanych w szkole (zabawy, apele, uroczystości, mikołajki, andrzejki), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, tabletów, oglądanie filmów edukacyjnych;
- umuzykalniających – prowadzenie zabaw muzyczno -rytmicznych, nauka nowych piosenek i utrwalanie już znanych, słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, tańce integracyjne;
- hobbystycznych;
- sportowo – zabawowych.
- Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych.
- Uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych.
- Wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych.
- Edukacja ekologiczna.
- Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne.
- Wyrabianie nawyków segregowania śmieci.
- Udział w akcjach: np. „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi", itp.
- Edukacja prozdrowotna.
- Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu i w sali gimnastycznej).
- Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie się).
Plan zajęć.
- Zajęcia relaksacyjne.
- Odrabianie pracy domowej.
- Gry i zabawy integracyjne.
- Zajęcia artystyczne (techniczne, plastyczne, muzyczne, teatralne).
- Czytanie ze zrozumieniem.
- Zajęcia ruchowe (ćwiczenia ogólnorozwojowe, gry i zabawy na świeżym powietrzu, w sali gimnastycznej)
- Konkursy, zagadki, krzyżówki, rebusy.
- Gry edukacyjne i planszowe.
- Zajęcia wynikające z planu świetlicy szkolnej.
- Program ,,Cała Polska czyta dzieciom’’- codzienne zajęcia czytelnicze. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
- Program o zdrowym żywieniu
- Program Bezpieczeństwo w sieci
WRZESIEŃ
Tydzien I ( 03 – 06.09.2019)
- Zasady obowiązujące w świetlicy szkolnej i wspomnienia z wakacji
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat "Jak spędziłem wakacje?"
- Omówienie regulaminu świetlicy szkolnej.
- Poznanie praw i obowiązków ucznia przebywającego na świetlicy szkolnej.
- Zabawy integrujące grupę.
- Integracja zespołu świetlicowego i organizacja pracy.- kolorowanki relaksacyjne kolorowe mandale
- Nasze świetlicowe zasady – praca plastyczna grupowa
- Gry i zabawy ruchowe
Tydzien II ( 09 – 13.09.2019)
Bezpieczeństwo na drodze
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły.
- Pogadanka na temat bezpiecznej drogi pieszo lub rowerem do szkoły, przepisów ruchu drogowego, jak być widocznym pieszym na drodze.
- Bezpieczeństwo w czasie dowozów i odwozów.
- „Moja droga do szkoły” – rysunek kredkami.
- Wykonanie znaków drogowych techniką dowolną.
- Gry i zabawy ruchowe.
Tydzien III ( 16 – 20.09.2019)
Sprzątanie świata
- Rozmowa na tematy: „Dlaczego ludzie śmiecą?”, segregacja śmieci i „Jak dbać o naszą planetę?”. Wyrabianie nawyków dbania o środowisko naturalne.
- „Ziemia naszym domem” – praca plastyczna.
- Jesienne sprzątanie terenów wokół szkoły.
- Wyrabianie u uczniów postaw i zachowań proekologicznych.
- Uwrażliwianie na cierpienie zwierząt.
- Przybliżenie tematyki chorób zwierzęcych i odzwierzęcych
- Jak bezpiecznie przebywać w lesie – rozmowa na temat kleszczy.
Tydzien IV ( 23-27.09.2019)
Nadchodzi jesień
- Jak rozpoznać jesień? - kolor (wzrok), wicher (słuch), deszcz (dotyk).
- Jak powinniśmy ubierać się jesienią – rozmowa kierowana.
- Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat piękna polskiej jesieni.
- Czytanie wierszy o jesieni, określenie jej charakterystycznych cech, dostrzeganie walorów i uroku jesiennego lasu.
- Zbieramy liście i uczymy się określać pochodzenie tych liści (nazwa drzewa, z którego spadły).
- Pospolite drzewa liściaste i iglaste – czytanie, oglądanie zdjęć, nauka rozpoznawania.
- Ozdabiamy naszą świetlicę – wykonanie jesiennych dekoracji.
- Spacery.
PAŹDZIERNIK
Tydzień I 30.09 – 04.10 2019
Zwierzęta wokół nas
- Rozmowa na temat zwierząt żyjących w naszej okolicy w lasach i na polach.
- Zwierzęta, które znamy – rozwiązywanie i tworzenie zagadek, krzyżówek, rebusów.
- Rozmowa na temat zwierząt domowych oraz sprawowania nad nimi opieki. Cechy dobrego opiekuna.
- Moje ulubione zwierzątko – wykonanie dzieła z plasteliny.
- Gry i zabawy ruchowe na świerzym powietrzu lub hali sportowej
Tydzień II 07-11.10.2019
Dzień Edukacji Narodowej
- „DEN – co to za święto?” – rozmowa z dziećmi.
- Wykonanie laurek i kwiatów dla nauczycieli.
- Kształcenie umiejętności składania życzeń.
- Kształtowanie nawyków grzecznościowych, wyrabianie postawy szacunku dla wychowawców i pracowników szkoły.
- Wykonanie gazetki okolicznościowej - przygotowania do akademii z okazji Dzień Edukacji Narodowej
- Gry i zabawy ruchowe na świerzym powietrzu lub hali sportowej
Tydzień III 15-18.10.2019
Dary jesieni
- Rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennego krajobrazu.
- Określanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni, tj. deszcz, wiatr, wichura, przymrozek, szron, mżawka.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat jesiennych prac w ogrodzie, sadzie, polu.
- Kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania darów jesieni (owoce, warzywa, liście).
- Jesienne nastroje” oddanie klimatu późnej jesieni w utworach literackich: „Słota”, „Szara godzina” E. Szelburg Zarębiny. Określenie nastroju i cech charakteryzujących późną jesień. Wdrażanie do tworzenia dłuższych wypowiedzi.
- Czytanie książek o tematyce jesiennej, wykonanie ilustracji do tekstu.
- Pejzaż późnej jesieni – rysunek wykonany farbami plakatowymi.
- Zagadki o tematyce jesiennej.
- Jesienne skarby - zorganizowanie jesiennej wystawki.
- Gry i zabawy ruchowe na świerzym powietrzu lub hali sportowej
Tydzień IV 21-25.10.2019
Przeciwdziałamy agresji
- Agresja i przemoc - co o niej wiemy, przyczyny i rodzaje agresji.
- Sposoby radzenia sobie z agresją, ćwiczenia umiejętności radzenia sobie ze złością, ćwiczenia zachowań asertywnych.
- Agresja – jestem sprawcą czy ofiarą?
- Uświadomienie następstw i zagrożeń wynikających z działania agresywnego.
- Propagowanie wzorów, postaw do naśladowania. Przykłady postaci z literatury, życia codziennego.
- Propagowanie kultury słowa.
- Gry i zabawy ruchowe na świerzym powietrzu lub hali sportowej
Tydzień V 28-31.10.2019
Pamiętajmy o tych, którzy odeszli – o bliskich i o zasłużonych dla naszej Ojczyzny
- Wyjaśnienie symboliki i znaczenia Świąt Wszystkich Świętych i Dnia Zadusznego.
- Pogadanka na temat poszanowania miejsc pamięci, tradycji palenia zniczy, składania kwiatów.
- Wyjaśnienie symboliki grobu Nieznanego Żołnierza, wdrażanie do pamięci o zmarłych, odpowiedniego zachowania się na cmentarzu i w miejscach pamięci.
- Praca techniczna – Chryzantemy.
- Wyjście na pobliski cmentarz.
LISTOPAD
I Tydzień 04-08.11.2019
101 rocznica Odzyskania Niepodległości
- Dlaczego obchodzimy Święto Niepodległości? – próby wyjaśnienia zawiłości historycznych.
- Przypomnienie znaczenia symboli narodowych: hymn, godło, flaga.
- Wykonanie z bibuły wybranego symbolu narodowego.
- Kształcenie poczucia przynależności narodowej.
- Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem "POLSKA". Rozmowa na temat: Kim jest Polak? Co to znaczy "być patriotą"?
- Poznanie legendy o powstaniu państwa polskiego.
- Czytanie i utrwalanie tekstu hymnu Polski, wspólne odśpiewanie, tworzenie grupowego konturu Polski.
- Przygotowania do uroczystej akademii z okazji kolejnej rocznicy Odzyskania Niepodległości
II Tydzień 12-15.11.2019
Używki i ich szkodliwość
- 15 listopada – Światowy Dzień Rzucania Palenia.
- Rozmowa na temat szkodliwości nikotyny i innych używek (narkotyki, dopalacze, alkohol).
- Wykonanie plakatów na temat szkodliwości palenia tytoniu.
- Poznanie różnych sposobów odmawiania (nauka asertywności), kształtowanie umiejętności radzenia sobie z presją rówieśniczą.
- Dostarczenie informacji uczniom na temat konsekwencji prawnych związanych z handlem, posiadaniem i zażywaniem substancji uzależniających.
- Informowanie uczniów o obowiązujących procedurach oraz o metodach współpracy szkoły z Policją w różnych sytuacjach zagrożenia.
- Gry i zabawy sportowe.
III Tydzień 18-22.11.2019
Moja "mała Ojczyzna"
- Kształcenie poczucia przynależności do swojej małej ojczyzny.
- Poznanie zabytków i historii naszego regionu.
- Przedstawiamy naszą miejscowość innym (wykonanie plakatu).
- Wyjaśnienie pojęć: legenda, podanie ludowe, baśń.
- Poznanie historii powstania miejscowośći Siekierczyna
- Słuchanie piosenek i przyśpiewek ludowych.
- Przysłowia ludowe – współne czytanie znanych przysłów, interpretowanie.
- Poznajemy polskie tradycje, folklor.
- Poznajemy regiony Polski – omówienie.
- Stroje ludowe – szukanie informacji w Internecie, kolorowanki.
IV Tydzień 25-29.11.2019
Andrzejki i Barbórka
- Przybliżenie postaci św. Andrzeja i św. Barbary.
- Rozmowa na temat pracy górnika i jej znaczenie dawniej i dziś.
- Opis stroju galowego górnika.
- Barbórka - święto górnictwa, zapoznanie z legendą pt. ”Gustlikowy skarb”.
- Praca plastyczna: „W kopalni” (węgiel).
- Skarby spod ziemi – rozsypanka wyrazowa. Znaczenie skarbów spod ziemi - burza mózgów.
- Nauka piosenki „Idzie górnik”.
- Gry i zabawy pełne radości.
GRUDZIEŃ
Tydzień I 02-06.12.2019
Mikołajki
- Rozmowa na temat tradycji obdarowywania się prezentami.
- Pamiętamy, aby sprawić przyjemność bliskim – sposoby przekazywania sobie upominków, wykonanie drobnych upominków.
- Nauka pakowania prezentu w ozdobny papier.
- Kim był naprawdę święty Mikołaj?
- Portret Mikołaja – praca plastyczna.
- Gry i zabawy pełne radości.
Tydzień II 09 – 13.12.2019
Nadchodzi zima
- Omówienie pory roku jaką jest zima – zima kalendarzowa i zima termiczna.
- Zimowy pejzaż – malowanie farbami lub pastelami.
- Rozmowa na temat sportów zimowych.
- Gry i zabawy na śniegu.
- Wykonanie bałwana z wykorzystniem waty i kolorowego papieru.
- Rozwijanie odpowiedzialności za własne zdrowie poprzez dostosowanie ubioru do aktualnej pory roku.
- Wykonanie śnieżynek z papieru.
- Czytanie książki pt. "Anaruk chłopiec z Grenlandii".
- Robimy zimowe i świąteczne dekoracje świetlicy.
Tydzień III 16-20.12.2019
Czekamy na Święta Bożego Narodzenia
- Rozmowy i pogadanki na temat Świąt Bożego Narodzenia w Polsce, wigilia dawniej i dziś.
- Wspólna rozmowa na temat przygotowania potraw i elementów dekoracyjnych do nakrycia stołu.
- Zapoznanie z tradycjami i obrzędami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia (praca z komputerem i Internetem).
- Wykonanie dekoracji świątecznej świetlicy.
- Wykonanie różnych ozdób choinkowych.
- Wykonanie kart świątecznych.
- Słuchanie, nauka i śpiew kolęd i pastorałek.
- Wspólne ubieranie świetlicowej choinki.
- Bezpieczeństwo podczas zabaw w okresie przerwy świątecznej – przypomnienie.
STYCZEŃ
Tydzień I 02-03.01.2020
Witamy Nowy Rok
- Swobodne wypowiedzi nt. "Jak witaliśmy Nowy Rok?".
- Kalendarz na Nowy Rok - zagadki, daty, rocznice, przysłowia.
- Wspomnienia ze Świąt Bożego Narodzenia, dzielenie się radością z innymi.
- "Moje noworoczne postanowienia" – pogadanka, zachęcanie do robienia sobie planów na przyszłość i dążenia do ich realizacji.
Tydzień II 07-10.01.2020
Zdrowie i higiena osobista
- Rozmowa na temat zdrowia i higieny osobistej.
- Pogadanka na temat zdrowego odżywiania.
- Pogadanka na temat znaczenia witamin, wykonanie plakatów.
- Znaczenie sportu dla zdrowia – pogadanka.
- Piramida zdrwia – praca plastyczna grupowa
- Gry i zabawy ruchowe na hali sportowej
TydzieńIII 13-17.01.2020
Czekamy na ferie zimowe
Rozmowa na tema ulubionych sportów zimowych
Bezpieczne ferie
- .Zimowe sporty” – praca plastyczna z wykorzystaniem różnych technik.
- "Konkurs" wiedzy o popularnych sportowcach i dyscyplinach sportowych.
- Aktywny wypoczynek i jego zalety, sposoby aktywnego spędzania czasu wolnego.
- Turniej tenisa stołowego.
- Gry i zabawy ruchowe.
Tydzień IV 20-24.01.2020
Dzień Babci i Dziadka
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat chwil spędzonych z babcią i dziadkiem.
- Rozmowa o drzewie genealogicznym, szacunku i miłości, roli dziadków w rodzinie, potrzebie dbania o tradycję i zwyczaje. Drzewo genealogiczne – praca plastyczna.
- Rozmowa na temat szacunku dla osób starszych, chorych.
- Wykonanie drobnych upominków dla babci i dziadka.
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas ferii zimowych.
- Pomoc w przygotowaniu sali do zabawy choinkowej.
LUTY
II Tydzień 10 – 14.02 2020
Walentynki
- Patron Dnia Zakochanych. Przedstawienie dzieciom krótkiej historii o św. Walentym.
- Kształcenie umiejętności redagowania życzeń.
- Czytamy wiersze o przyjaźni i miłości.
- Wykonanie kart walentynkowych – technika dowolna.
- Pogadanka na temat koleżeństawa, przyjaźni, miłości.
- Rola przyjaźni w życiu człowieka, jak być dobrym przyjacielem, jak szanować przyjaźń – rozmowa.
- Wykonanie drobnych upominków dla przyjaciela.
- Pomoc w rozumieniu roli małżeństwa i rodziny w życiu człowieka – pogadanka.
- Wykonanie serduszek z masy solnej.
- Wykonanie gazetki okolicznościowej.
Tydzień III 17-21.02.2020
Moja szkoła i jej patron – Tadeusz Kośćiuszko
- Zapoznanie uczniów z biografią patrona szkoły.
- Przygotowania do udziału w ogólnoszkolnym konkursie o patronie naszej szkoły
- Wykonanie portretu Tadeusza Kośćiuszko
- Wzbudzenie zainteresowań dzieci środowiskiem szkoły.
- Zapoznanie uczniów z organizacjami istniejącymi w szkole.
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności za warunki panujące w placówce (atmosfera pomiędzy uczniami, bezpieczeństwo, sprzęt szkolny, wizerunek szkoły na zewntątrz).
- Wykonanie gazetki tematycznej.
- Gry i zabawy integrujące grupę.
Tydzień IV 24-28.02.2020
Zasady savoir vivre
- Zapoznanie z zasadami savoir vivre.
- Kształcenie nawyków grzecznościowych, wyrabianie postawy szacunku wobec ludzi starszych, chorych...
- Ordery życzliwości – prace plastyczne.
- Spisanie Wspólnej Listy Uczuć.
- O tym, co jest najważniejsze na świecie-tekst Anatola Sterna,
- Jak być życzliwym? - rozmowa.
- Wdrażanie uczniów do zachowań kulturalnych w różnych sytuacjach społecznych, kultura osobista na co dzień.
- Kultura słowa – pogadanka.
- Gry i zabawy pełne życzliwości.
MARZEC
I Tydzień I 02-06.03 2020
Dzień Kobiet
- Poznanie wierszy tematycznych D. Gellnerowej „W święto kobiet”, J. Kerna „Wiersz na dzień kobiet”. Rozmowa na temat: „Dlaczego obchodzimy to święto?”
- Zawody wykonywane przez kobiety – pogadanka, praca plastyczna.
- Słynne kobiety – poszukiwanie informacji w Internecie, rozmowa.
- Rola kobiety w rodzinie i społeczeństwie – rozmowa.
- Wykonanie kwiatków dla pań.
- Projektowanie i wykonanie barwnej kompozycji z okazji święta kobiet.
- Kto jest dżentelmenem a kto damą – zasady dobrego zachowania względem kobiet.
- Wykonanie gazetki ściennej.
II Tydzień 09-13.03.2020
Dni książki
- Wdrażanie do korzystania z podręczników, tekstów źródłowych, tekstów literackich, encyklopedii, słowników.
- Wspólne czytanie książek - sprawdzanie stopnia zrozumienia czytanego tekstu, wyszukiwanie konkretnych informacji w tekście, układamy pytania do tekstu.
- Opowiadamy o swojej ulubionej książce. Próba zachęcenia innych do jej przeczytania.
- Co dobrego daje mi czytanie książek? - pogadanka.
- Pisanie dyktanda i samodzielne jego sprawdzenie (ćwiczenie umiejętności korzystania ze słowników).
- Głośne czytanie lektur – wykonanie projektu okładki.
- Odgrywanie scenek zaczerpniętych z czytanych książek.
- Kalambury o lekturach szkolnych.
- Przygotowanie na świetlicy wystawy książek.
- Wykonanie gazetki ściennej zachęcającej do czytania.
- Przypomnienie zasad korzystania z biblioteki szkolej.
- Gry i zabawy słowem.
III Tydzień 16-20.03.2020
Witamy wiosnę
- Określanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną.
- Przeglądanie albumów z roślinami.
- Obserwacja podczas spaceru oznak wiosny.
- Wiosenny krajobraz – praca plastyczna dowolną techniką.
- Rozwiązywanie krzyżówek, zagadek, rebusów o tematyce wiosennej.
- W marcu jak w garncu – luźne wypowiedzi dzieci – cechy charakterystyczne marcowej pogody, jej zmienność – praca w grupach.
- Wiosenne kwiatki – praca plastyczna metodą wydzieranki.
- 21 marzec – Pierwszy Dzień Wiosny.
- Wiosna w literaturze – czytanie wybranych tekstów.
IV Tydzień 23-27.03.2020
Pomagamy innym
- Dlaczego warto pamagać innym? - pogadanka.
- Zapoznanie z ideą wolontariatu.
- Wolontariat w szkole np. Szkolne Koło Caritas.
- Wyrabianie w uczniach wrażliwości, uczciwości, życzliwości, rzetelności i odpowiedzialności.
- Akcje charytatywne – szukamy możliwości włączenia się w prowadzane akcje charytatywne.
- Inny nie znaczy gorszy – rozmowa nt. niepełnosprawności. Dążenie do zaakceptowania niepełnosprawnych w grupie.
- Rozmowy i zabawy związane z uczuciami swoimi i innych.
- Czego możemy nauczyć się od osób niepełnosprawnych i chorych? - pogadanka.
- Gry i zabawy integrujące grupę.
KWIECIEŃ
I Tydzień 30.03-03.04.2020
Podróżowanie jest fajne
- Dlaczego warto podróżować i co nam dają podróże? – rozmowa.
- Niezbędnik podróżnika, czyli co nam będzie potrzebne w podróży – swobodne wypowiedzi dzieci, zebranie pomysłów.
- Wędrówka po Polsce – gdzie byliśmy, co już widzieliśmy, dokąd jeszcze warto pojechać, co jeszcze warto zobaczyć – zbieranie pomysłów.
- „W góry czy nad morze?” – praca plastyczna.
- „Co to za miasto, co to za miejsce?” – zagadki dotyczące naszego kraju i regionu.
- Dokąd za granicę? – miejsca w Europie, w których warto być, które warto zobaczyć.
- Kartki i listy z podróży – jak je pisać.
- Czytanie książki o dzieciństwie słynnego podróżnika pt. "Marek chłopiec, który miał marzenia".
- Przygody słynnych podróżników – czytamy i słyuchamy.
- Ciekawy zakątek Polski – wykonanie plakatu.
II Tydzień 06-08.04.2020
Święta Wielkanocne
- Święta Zmartwychwstania – w czym tkwi ich wielkość i tajemnica? - rozmowa kierowana.
- Przypomnienie zwyczajów i tradycji związanych ze Świętami Wielkiej Nocy.
- Projektowanie własnych kart z życzeniami z okazji Świąt Zmartwychwstania Pańskiego.
- Wykonanie pisanek – różne techniki.
- "Świąteczny zwierzyniec" – kurczaczki, zajączki, baranki – różne techniki.
- Wykonanie dekoracji świątecznych świetlicy.
- Wykonanie okolicznościowej gazetki.
IV Tydzień 20-24.04.2020
Światowy Dzień Ziemi
- Wyrabianie u uczniów postaw proekologicznych.
- Wyjaśnienie pojeć: ekologia, ochrona środowiska.
- Praca techniczna pt. „Cuda z natury” z wykorzystaniem surowców wtórnych.
- Wyjaśnienie znaczenia słowa recykling (najpierw burza mózgów, potem encyklopedia) Rodzaje, symbolika i kolorystyka znaków. Kolorowanka tematyczna.
- Pogadanka nt. ochrony środowiska naturalnego.
- Negatywny wpływ człowieka na środowisko – pogadanka, wykonanie plakatów.
- Wyrabianie nawyków oszczędzania "zapasów Ziemi".
- Projektowanie znaków zakazu, jakie dzieci umieściłyby nad morzem, jeziorem, w górach, aby chronić je przed zanieczyszczeniem.
- Gry, rebusy, zagadki o tematyce przyrodniczej.
Tydzień V 27-30-04.2020
Święta majowe
- Kształtowanie postaw patriotycznych.
- Wyrabianie szacunku wobec tradycji, kultury oraz historii narodu.
- Święto Pracy – co to za święto? - rozmowa kierowana.
- Świeto Flagi – rozmowa i wykonanie flag do wywieszenia w świetlicy szkolnej.
- Wykonanie gazetki okolicznościowej z okazji Konstytucji 3 Maja.
MAJ
I Tydzień 04-08.05.2020
Orientacja zawodowa
- Jakie mam uzdolnienia – odkrywanie swoich mocnych stron.
- Ćwiczenia w grupie rozwijające poczucie własnej wartości.
- „Kim będę, gdy dorosnę?” – praca plastyczna.
- Interesujące zawody – pogadanka, wykonanie plakatów.
- Nasze zainteresowania i skłonności zawodowe, cechy usposobienia i temperamentu a przyszły zawód – pogadanka.
- Przeglądanie oferty szkół ponadgimnazjalnych na kolejny rok szkolny, poznanie zasad elektronicznej rekrutacji (praca z komputerem i Internetem).
- Prace plastyczne o tematyce wiosennej: kwitnące drzewo, biedronki, motyle i inne.
- Gry i zabawy.
II Tydzień 11-15.05.2020
Wiosna w maju
- Wiosenne zgadywanie – zagadki i rebusy o wiośnie.
- Poezja na wiosnę – głośne czytanie poezji dla dzieci i wykonanie ilustracji do wybranego wiersza.
- Mali poeci na wiosnę – tworzenie przez dzieci, indywidualnie lub w grupach, wierszy o dowolnej tematyce i ich prezentacja na forum grupy.
- Rozpoznawanie gatunków drzew owocowych.
- Pogadanki na temat roślin i zwierząt występujących na łące.
- Odgadywanie dźwięków łąki.
- Praca techniką orygami - majowe żabki – zajęcia przy muzyce.
- Wiosenny spacer po okolicy.
- Zabawy na szkolnym placu zabaw lub boisku szkolnym.
III Tydzień 18-22.05.2020
Moja Mama
- 26 maj – Dzień Matki.
- Rola matki w życiu dziecka – rozmowa kierowana.
- Wykonanie laurek i drobnych upominków dla mamy.
- Kształcenie umiejętności składania życzeń.
- Pisanie listu do Mamy – wyrabianie poczucia wdzięczności wobec matki, kształcenie umiejętności redagowania listu.
- Rozmowa jak mogę pomóc mamie.
- Przypomnienie i śpiew piosenki Majki Jeżowskiej "A ja wolę moją mamę".
- Wykonanie gazetki okolicznościowej.
- Gry i zabawy na świeżym powietrzu.
IV Tydzień 25-29.2020
Uwaga komputer!
Uwaga Internet!
Uwaga telefon!
- Przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu.
- Rozmowa na temat: czasu spędzanego przed komputerem i w Internecie, możliwości lepszego wykorzystania tego czasu.
- Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z korzystania z gier i bajek, w których występuje przemoc.
- Analiza czasu spędzonego z telefonem.
- Propozycje "dobrych" (nieszkodliwych) gier i bajek.
- Zachęcanie do korzystania z programów edukacyjnych, prezentacja wybranego.
- Internet jako źródło informacji – pogadanka, praca z Internetem.
- Alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego – propozycje.
CZERWIEC
I Tydzien I 01-05.06.2020
Dzień Dziecka
- Konwencja Praw Dziecka – omówienie.
- Wspomnienia z dzieciństwa, wykonanie pracy plastycznej.
- Gry i zabawy pełne radości.
- Ukazywanie wartości rodziny w życiu człowieka, wzmacnianie prawidłowych relacji młodzieży z rodzicami, podnoszenie autorytetu rodziny – rozmowa kierowana.
- „W rodzinie siła” - wykonanie portretu rodziny z wykorzystaniem różnych materiałów.
- Wspólczesne zagrożenia czyhające na młodzież – rozmowa kierowana.
- Dziecięce marzenia – rysowanie na piasku.
- Zajęcia plastyczne i muzyczne.
- Gry i zabawy rekreacyjne na boisku szkolnym.
II Tydzien 08-12.06.2020
Ulubiona pora roku - lato
- Śpiewamy wakacyjne i letnie piosenki.
- Barwy lata – praca plastyczna.
- Wyjście na spacer i podziwianie uroków lata.
- Swobodne wypowiedzi uczniów na temat lata i sposobów spędzania wolnego czasu.
- Rozwiązywanie zagadek i rebusów związanych z latem.
- Wdrażanie do kulturalnego spędzania czasu wolnego.
- Gry i zabawy na szkolnym placu zabaw.
III Tydzień 15-19.06.2020
Żegnaj szkoło, witajcie wakacje!
- Podsumowanie pracy i nauki w roku szkolnym 2019/.
- "Kraj, który pragnę zwiedzić" – praca plastyczna.
- Dobra książka na wakacje – propozycje uczniów i wychowawców świetlicy.
- Robimy porządki w świetlicy szkolnej.
- Gry i zabawy na świeżym powietrzu.
- Zajęcia techniczne i muzyczne.
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji.
- Apteczka turystyczna – zapoznanie dzieci z jej podstawowym wyposażeniem.
- Świetlicowe wspomnienia, pożegnanie.
IV Tydzień 22-25.06.2020
Jak bezpiecznie spędzać wakacje przypomnienie zasad spędzania czasu nad wodą, w lasie i w górach
- Gry i zabawy na świeżym powietrzu.
- Zajęcia techniczne i muzyczne.
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji.
Zajęcia stałe:
- zajęcia pl astyczne
- zajęcia muzyczne
- zajęcia techniczne
- gry i zabawy ruchow
- gry i zabawy planszowe
- gry i zabawy i ntegrujące grupę
Opracowała:
Aneta Tokarczyk
Czytane: 519