WCAG
- powiększ tekst
- normalny tekst
- zmniejsz tekst
- czarno-białe
- ujemmny kontrast
- jasne tło
- podkreśl linki
- resetuj wszystko
ŚWIETLICA SZKOLNA
2019-09-27 16:13:46

Szczegółowy plan pracy świetlicy szkolnej na rok szkolny 2019/2020

Cele i zadania zajęć wychowawczo-dydaktycznych w świetlicy.

 

  1. Organizacja pracy świetlicy.
    • Zapoznanie z regulaminem świetlicy.
    • Ustalenie norm obowiązujących na świetlicy.
    • Integracja zespołu.
    • Poznanie praw i obowiązków świetliczanina.
  2.  Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków.
    • Kształtowanie właściwego zachowania się w miejscach publicznych i podczas uroczystości szkolnych.
    • Wskazywanie na właściwe relacje w rodzinie.
    • Wyrabianie właściwego stosunku do pracowników szkoły i innych uczniów.
    • Wartościowanie różnych zjawisk życia społecznego w grupie świetlicowej, klasie, szkole.
    • Kształtowanie właściwego stosunku do mienia szkolnego oraz własności prywatnej.
    • Dbanie o estetykę i porządek w świetlicy i w szkole.
    • Dbanie o dobry wizerunek wychowanka świetlicy szkolnej.
  3. Wzmacnianie wychowanka w rozwoju intelektualnym.
    • Zorganizowanie warunków i zapewnienie stałego czasu na odrabianie zadań i naukę w rozkładzie dnia świetlicy.
    • Pomoc w odrabianiu lekcji
  4. Rozwijanie kreatywności, poznawanie różnych technik uczenia się.
    • Organizowanie zabaw i gier dostosowanych do wieku dzieci.
    • Stosowanie w czasie zajęć zagadek, krzyżówek, rebusów oraz innych form edukacyjnych utrwalających wiadomości i rozwijających logiczne myślenie.
  5.  Budzenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków poprzez organizację różnych form zajęć:
    • plastycznych – poznawanie nowych i doskonalenie wcześniej poznanych technik plastycznych, organizowanie wystaw prac dzieci, wspólne dekorowanie sali, udział w konkursach plastycznych;
    • czytelniczo-medialnych – udział w imprezach kulturalno -rozrywkowych organizowanych w szkole (zabawy, apele, uroczystości, mikołajki, andrzejki), świadome i odpowiedzialne korzystanie ze środków masowego przekazu, komputera, tabletów, oglądanie filmów edukacyjnych;
    • umuzykalniających – prowadzenie zabaw muzyczno -rytmicznych, nauka nowych piosenek i utrwalanie już znanych, słuchanie wybranych utworów muzyki klasycznej i współczesnej, tańce integracyjne;
    • hobbystycznych;
    • sportowo – zabawowych.
  6. Kształtowanie postawy szacunku do kultury, tradycji, obyczajów, wartości narodowych.
    • Uroczyste obchody rocznic i świąt państwowych.
    • Wykonywanie gazetek i wystaw okolicznościowych.
  7. Edukacja ekologiczna.
    • Wskazywanie pozytywnych i negatywnych aspektów ingerencji człowieka na środowisko naturalne.
    • Wyrabianie nawyków segregowania śmieci.
    • Udział w akcjach: np. „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi", itp.
  8. Edukacja prozdrowotna.
    • Wdrażanie do aktywności fizycznej jako formy czynnego wypoczynku (organizowanie gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu i w sali gimnastycznej).
    • Wyrabianie nawyku dbania o własne zdrowie (higiena osobista, właściwe odżywianie się).

 

Plan zajęć.

  • Zajęcia relaksacyjne.
  • Odrabianie pracy domowej.
  • Gry i zabawy integracyjne.
  • Zajęcia artystyczne (techniczne, plastyczne, muzyczne, teatralne).
  • Czytanie ze zrozumieniem.
  • Zajęcia ruchowe (ćwiczenia ogólnorozwojowe, gry i zabawy na świeżym powietrzu, w sali gimnastycznej)
  • Konkursy, zagadki, krzyżówki, rebusy.
  • Gry edukacyjne i planszowe.
  • Zajęcia wynikające z planu świetlicy szkolnej.
  • Program ,,Cała Polska czyta dzieciom’’- codzienne zajęcia czytelnicze. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
  • Program o zdrowym żywieniu
  • Program Bezpieczeństwo w sieci

 

 


WRZESIEŃ

 Tydzien I ( 03 – 06.09.2019)

  • Zasady obowiązujące w świetlicy szkolnej i wspomnienia z wakacji
  • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat "Jak spędziłem wakacje?"
  • Omówienie regulaminu świetlicy szkolnej.
  • Poznanie praw i obowiązków ucznia przebywającego na świetlicy szkolnej.
  • Zabawy integrujące grupę.
  • Integracja zespołu świetlicowego i organizacja pracy.- kolorowanki relaksacyjne kolorowe mandale
  • Nasze świetlicowe zasady – praca plastyczna grupowa
  • Gry i zabawy ruchowe

 

Tydzien II ( 09 – 13.09.2019)

Bezpieczeństwo na drodze

  • Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły.
  • Pogadanka na temat bezpiecznej drogi pieszo lub rowerem do szkoły, przepisów ruchu drogowego, jak być widocznym pieszym na drodze.
  • Bezpieczeństwo w czasie dowozów i odwozów.
  • „Moja droga do szkoły” – rysunek kredkami.
  • Wykonanie znaków drogowych techniką dowolną.
  • Gry i zabawy ruchowe.

 

Tydzien III ( 16 – 20.09.2019)

Sprzątanie świata

  • Rozmowa na tematy: „Dlaczego ludzie śmiecą?”, segregacja śmieci i „Jak dbać o naszą planetę?”. Wyrabianie nawyków dbania o środowisko naturalne.
  • „Ziemia naszym domem” – praca plastyczna.
  • Jesienne sprzątanie terenów wokół szkoły.
  • Wyrabianie u uczniów postaw i zachowań proekologicznych.
  • Uwrażliwianie na cierpienie zwierząt.
  • Przybliżenie tematyki chorób zwierzęcych i odzwierzęcych
  • Jak bezpiecznie przebywać w lesie – rozmowa na temat kleszczy.

 

Tydzien IV ( 23-27.09.2019)

Nadchodzi jesień

  • Jak rozpoznać jesień? - kolor (wzrok), wicher (słuch), deszcz (dotyk).
  • Jak powinniśmy ubierać się jesienią – rozmowa kierowana.
  • Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.
  • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat piękna polskiej jesieni.
  • Czytanie wierszy o jesieni, określenie jej charakterystycznych cech, dostrzeganie walorów i uroku jesiennego lasu.
  • Zbieramy liście i uczymy się określać pochodzenie tych liści (nazwa drzewa, z którego spadły).
  • Pospolite drzewa liściaste i iglaste – czytanie, oglądanie zdjęć, nauka rozpoznawania.
  • Ozdabiamy naszą świetlicę – wykonanie jesiennych dekoracji.
  • Spacery. 

 

 

PAŹDZIERNIK

Tydzień I 30.09 – 04.10 2019

Zwierzęta wokół nas

  • Rozmowa na temat zwierząt żyjących w naszej okolicy w lasach i na polach.
  • Zwierzęta, które znamy – rozwiązywanie i tworzenie zagadek, krzyżówek, rebusów.
  • Rozmowa na temat zwierząt domowych oraz sprawowania nad nimi opieki. Cechy dobrego opiekuna.
  • Moje ulubione zwierzątko – wykonanie dzieła z plasteliny.
  • Gry i zabawy ruchowe na świerzym powietrzu lub hali sportowej

 

Tydzień II 07-11.10.2019

Dzień Edukacji Narodowej

  • „DEN – co to za święto?” – rozmowa z dziećmi.
  • Wykonanie laurek i kwiatów dla nauczycieli.
  • Kształcenie umiejętności składania życzeń.
  • Kształtowanie nawyków grzecznościowych, wyrabianie postawy szacunku dla wychowawców i pracowników szkoły.
  • Wykonanie gazetki okolicznościowej -  przygotowania do akademii z okazji Dzień Edukacji Narodowej
  • Gry i zabawy ruchowe na świerzym powietrzu lub hali sportowej

 

Tydzień III 15-18.10.2019

Dary jesieni

  • Rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennego krajobrazu.
  • Określanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni, tj. deszcz, wiatr, wichura, przymrozek, szron, mżawka.
  • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat jesiennych prac w ogrodzie, sadzie, polu.
  • Kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania darów jesieni (owoce, warzywa, liście).
  • Jesienne nastroje” oddanie klimatu późnej jesieni w utworach literackich: „Słota”, „Szara godzina” E. Szelburg Zarębiny. Określenie nastroju i cech charakteryzujących późną jesień. Wdrażanie do tworzenia dłuższych wypowiedzi.
  • Czytanie książek o tematyce jesiennej, wykonanie ilustracji do tekstu.
  • Pejzaż późnej jesieni – rysunek wykonany farbami plakatowymi.
  • Zagadki o tematyce jesiennej.
  • Jesienne skarby - zorganizowanie jesiennej wystawki.
  • Gry i zabawy ruchowe na świerzym powietrzu lub hali sportowej
     

Tydzień IV 21-25.10.2019

Przeciwdziałamy agresji

  • Agresja i przemoc - co o niej wiemy, przyczyny i rodzaje agresji.
  • Sposoby radzenia sobie z agresją, ćwiczenia umiejętności radzenia sobie ze złością, ćwiczenia zachowań asertywnych.
  • Agresja – jestem sprawcą czy ofiarą?
  •  Uświadomienie następstw i zagrożeń wynikających z działania agresywnego.
  • Propagowanie wzorów, postaw do naśladowania. Przykłady postaci z literatury, życia codziennego.
  • Propagowanie kultury słowa.
  • Gry i zabawy ruchowe na świerzym powietrzu lub hali sportowej

 

Tydzień V 28-31.10.2019

Pamiętajmy o tych, którzy odeszli – o bliskich i o zasłużonych dla naszej Ojczyzny

  • Wyjaśnienie symboliki i znaczenia Świąt Wszystkich Świętych i Dnia Zadusznego.
  • Pogadanka na temat poszanowania miejsc pamięci, tradycji palenia zniczy, składania kwiatów.
  • Wyjaśnienie symboliki grobu Nieznanego Żołnierza, wdrażanie do pamięci o zmarłych, odpowiedniego zachowania się na cmentarzu i w miejscach pamięci.
  • Praca techniczna – Chryzantemy.
  • Wyjście na pobliski cmentarz.

 

 

LISTOPAD

I Tydzień 04-08.11.2019

101 rocznica Odzyskania Niepodległości

  • Dlaczego obchodzimy Święto Niepodległości? – próby wyjaśnienia zawiłości historycznych.
  • Przypomnienie znaczenia symboli narodowych: hymn, godło, flaga.
  • Wykonanie z bibuły wybranego symbolu narodowego.
  • Kształcenie poczucia przynależności narodowej.
  • Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem "POLSKA". Rozmowa na temat: Kim jest Polak? Co to znaczy "być patriotą"?
  • Poznanie legendy o powstaniu państwa polskiego.
  • Czytanie i utrwalanie tekstu hymnu Polski, wspólne odśpiewanie, tworzenie grupowego konturu Polski.
  • Przygotowania do uroczystej akademii z okazji kolejnej rocznicy Odzyskania Niepodległości

 

II Tydzień 12-15.11.2019

Używki i ich szkodliwość

  • 15 listopada – Światowy Dzień Rzucania Palenia.
  • Rozmowa na temat szkodliwości nikotyny i innych używek (narkotyki, dopalacze, alkohol).
  • Wykonanie plakatów na temat szkodliwości palenia tytoniu.
  • Poznanie różnych sposobów odmawiania (nauka asertywności), kształtowanie umiejętności radzenia sobie z presją rówieśniczą.
  • Dostarczenie informacji uczniom na temat konsekwencji prawnych związanych z handlem, posiadaniem i zażywaniem substancji uzależniających.
  • Informowanie uczniów o obowiązujących procedurach oraz o metodach współpracy szkoły z Policją w różnych sytuacjach zagrożenia.
  • Gry i zabawy sportowe.

 

III Tydzień 18-22.11.2019
Moja "mała Ojczyzna"

  • Kształcenie poczucia przynależności do swojej małej ojczyzny.
  • Poznanie zabytków i historii naszego regionu.
  • Przedstawiamy naszą miejscowość innym (wykonanie plakatu).
  • Wyjaśnienie pojęć: legenda, podanie ludowe, baśń.
  • Poznanie historii powstania miejscowośći Siekierczyna
    • Słuchanie piosenek i przyśpiewek ludowych.
    • Przysłowia ludowe – współne czytanie znanych przysłów, interpretowanie.
    • Poznajemy polskie tradycje, folklor.
    • Poznajemy regiony Polski – omówienie.
    • Stroje ludowe – szukanie informacji w Internecie, kolorowanki.

 

IV Tydzień 25-29.11.2019

Andrzejki i Barbórka

  • Przybliżenie postaci św. Andrzeja i św. Barbary.
  • Rozmowa na temat pracy górnika i jej znaczenie dawniej i dziś.
  • Opis stroju galowego górnika.
  • Barbórka - święto górnictwa, zapoznanie z legendą pt. ”Gustlikowy skarb”.
  • Praca plastyczna: „W kopalni” (węgiel).
  • Skarby spod ziemi – rozsypanka wyrazowa. Znaczenie skarbów spod ziemi - burza mózgów.
  • Nauka piosenki „Idzie górnik”.
  • Gry i zabawy pełne radości.

 

 

GRUDZIEŃ

Tydzień I 02-06.12.2019

Mikołajki

  • Rozmowa na temat tradycji obdarowywania się prezentami.
  • Pamiętamy, aby sprawić przyjemność bliskim – sposoby przekazywania sobie upominków, wykonanie drobnych upominków.
  • Nauka pakowania prezentu w ozdobny papier.
  • Kim był naprawdę święty Mikołaj?
  • Portret Mikołaja – praca plastyczna.
  • Gry i zabawy pełne radości.

 

Tydzień II 09 – 13.12.2019

Nadchodzi zima

  • Omówienie pory roku jaką jest zima – zima kalendarzowa i zima termiczna.
  • Zimowy pejzaż – malowanie farbami lub pastelami.
  • Rozmowa na temat sportów zimowych.
  • Gry i zabawy na śniegu.
  • Wykonanie bałwana z wykorzystniem waty i kolorowego papieru.
  • Rozwijanie odpowiedzialności za własne zdrowie poprzez dostosowanie ubioru do aktualnej pory roku.
  • Wykonanie śnieżynek z papieru.
  • Czytanie książki pt. "Anaruk chłopiec z Grenlandii".
  • Robimy zimowe i świąteczne dekoracje świetlicy.

 

Tydzień III 16-20.12.2019

Czekamy na Święta Bożego Narodzenia

  • Rozmowy i pogadanki na temat Świąt Bożego Narodzenia w Polsce, wigilia dawniej i dziś.
  • Wspólna rozmowa na temat przygotowania potraw i elementów dekoracyjnych do nakrycia stołu.
  • Zapoznanie z tradycjami i obrzędami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia (praca z komputerem i Internetem).
  • Wykonanie dekoracji świątecznej świetlicy.
  • Wykonanie różnych ozdób choinkowych.
  • Wykonanie kart świątecznych.
  • Słuchanie, nauka i śpiew kolęd i pastorałek.
  • Wspólne ubieranie świetlicowej choinki.
  • Bezpieczeństwo podczas zabaw w okresie przerwy świątecznej – przypomnienie.

 

 

STYCZEŃ

Tydzień I 02-03.01.2020

Witamy Nowy Rok

  • Swobodne wypowiedzi nt. "Jak witaliśmy Nowy Rok?".
  • Kalendarz na Nowy Rok - zagadki, daty, rocznice, przysłowia.
  • Wspomnienia ze Świąt Bożego Narodzenia, dzielenie się radością z innymi.
  • "Moje noworoczne postanowienia" – pogadanka, zachęcanie do robienia sobie planów na przyszłość i dążenia do ich realizacji.

 

Tydzień II 07-10.01.2020

Zdrowie i higiena osobista

  • Rozmowa na temat zdrowia i higieny osobistej.
  • Pogadanka na temat zdrowego odżywiania.
  • Pogadanka na temat znaczenia witamin, wykonanie plakatów.
  • Znaczenie sportu dla zdrowia – pogadanka.
  • Piramida zdrwia – praca plastyczna grupowa
  • Gry i zabawy ruchowe na hali sportowej

 

TydzieńIII 13-17.01.2020

Czekamy na ferie zimowe

Rozmowa na tema ulubionych sportów zimowych

Bezpieczne ferie

  • .Zimowe sporty” – praca plastyczna z wykorzystaniem różnych technik.
  • "Konkurs" wiedzy o popularnych sportowcach i dyscyplinach sportowych.
  • Aktywny wypoczynek i jego zalety, sposoby aktywnego spędzania czasu wolnego.
  • Turniej tenisa stołowego.
  • Gry i zabawy ruchowe.

 

Tydzień IV 20-24.01.2020

Dzień Babci i Dziadka

  • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat chwil spędzonych z babcią i dziadkiem.
  • Rozmowa o drzewie genealogicznym, szacunku i miłości, roli dziadków w rodzinie, potrzebie dbania o tradycję i zwyczaje. Drzewo genealogiczne – praca plastyczna.
  • Rozmowa na temat szacunku dla osób starszych, chorych.
  • Wykonanie drobnych upominków dla babci i dziadka.
  • Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas ferii zimowych.
  • Pomoc w przygotowaniu sali do zabawy choinkowej.

 

 

LUTY

II Tydzień 10 – 14.02 2020

Walentynki

  • Patron Dnia Zakochanych. Przedstawienie dzieciom krótkiej historii o św. Walentym.
  • Kształcenie umiejętności redagowania życzeń.
  • Czytamy wiersze o przyjaźni i miłości.
  • Wykonanie kart walentynkowych – technika dowolna.
  • Pogadanka na temat koleżeństawa, przyjaźni, miłości.
  • Rola przyjaźni w życiu człowieka, jak być dobrym przyjacielem, jak szanować przyjaźń – rozmowa.
  • Wykonanie drobnych upominków dla przyjaciela.
  • Pomoc w rozumieniu roli małżeństwa i rodziny w życiu człowieka – pogadanka.
  • Wykonanie serduszek z masy solnej.
  • Wykonanie gazetki okolicznościowej.

 

Tydzień III 17-21.02.2020

Moja szkoła i jej patron – Tadeusz Kośćiuszko

  •  Zapoznanie uczniów z biografią patrona szkoły.
  • Przygotowania do udziału w ogólnoszkolnym konkursie o patronie naszej szkoły
  • Wykonanie portretu Tadeusza Kośćiuszko
  • Wzbudzenie zainteresowań dzieci środowiskiem szkoły.
  • Zapoznanie uczniów z organizacjami istniejącymi w szkole.
  • Kształtowanie postawy odpowiedzialności za warunki panujące w placówce (atmosfera pomiędzy uczniami, bezpieczeństwo, sprzęt szkolny, wizerunek szkoły na zewntątrz).
  • Wykonanie gazetki tematycznej.
  • Gry i zabawy integrujące grupę.

 

Tydzień IV 24-28.02.2020

Zasady savoir vivre

  • Zapoznanie z zasadami savoir vivre.
  • Kształcenie nawyków grzecznościowych, wyrabianie postawy szacunku wobec ludzi starszych, chorych...
  • Ordery życzliwości – prace plastyczne.
  • Spisanie Wspólnej Listy Uczuć.
  •  O tym, co jest najważniejsze na świecie-tekst Anatola Sterna,
  •  Jak być życzliwym? - rozmowa.
  • Wdrażanie uczniów do zachowań kulturalnych w różnych sytuacjach społecznych, kultura osobista na co dzień.
  • Kultura słowa – pogadanka.
  • Gry i zabawy pełne życzliwości.

 

 

MARZEC

I Tydzień I 02-06.03 2020

Dzień Kobiet

  • Poznanie wierszy tematycznych D. Gellnerowej „W święto kobiet”, J. Kerna „Wiersz na dzień kobiet”. Rozmowa na temat: „Dlaczego obchodzimy to święto?”
  • Zawody wykonywane przez kobiety – pogadanka, praca plastyczna.
  • Słynne kobiety – poszukiwanie informacji w Internecie, rozmowa.
  • Rola kobiety w rodzinie i społeczeństwie – rozmowa.
  • Wykonanie kwiatków dla pań.
  • Projektowanie i wykonanie barwnej kompozycji z okazji święta kobiet.
  • Kto jest dżentelmenem a kto damą – zasady dobrego zachowania względem kobiet.
  • Wykonanie gazetki ściennej.

 

II Tydzień 09-13.03.2020

Dni książki

  • Wdrażanie do korzystania z podręczników, tekstów źródłowych, tekstów literackich, encyklopedii, słowników.
  • Wspólne czytanie książek - sprawdzanie stopnia zrozumienia czytanego tekstu, wyszukiwanie konkretnych informacji w tekście, układamy pytania do tekstu.
  • Opowiadamy o swojej ulubionej książce. Próba zachęcenia innych do jej przeczytania.
  • Co dobrego daje mi czytanie książek? - pogadanka.
  • Pisanie dyktanda i samodzielne jego sprawdzenie (ćwiczenie umiejętności korzystania ze słowników).
  • Głośne czytanie lektur – wykonanie projektu okładki.
  • Odgrywanie scenek zaczerpniętych z czytanych książek.
  • Kalambury o lekturach szkolnych.
  • Przygotowanie na świetlicy wystawy książek.
  • Wykonanie gazetki ściennej zachęcającej do czytania.
  • Przypomnienie zasad korzystania z biblioteki szkolej.
  • Gry i zabawy słowem.

 

III Tydzień 16-20.03.2020

Witamy wiosnę

  • Określanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną.
  • Przeglądanie albumów z roślinami.
  • Obserwacja podczas spaceru oznak wiosny.
  • Wiosenny krajobraz – praca plastyczna dowolną techniką.
  • Rozwiązywanie krzyżówek, zagadek, rebusów o tematyce wiosennej.
  • W marcu jak w garncu – luźne wypowiedzi dzieci – cechy charakterystyczne marcowej pogody, jej zmienność – praca w grupach.
  • Wiosenne kwiatki – praca plastyczna metodą wydzieranki.
  • 21 marzec – Pierwszy Dzień Wiosny.
  • Wiosna w literaturze – czytanie wybranych tekstów.

 

IV Tydzień 23-27.03.2020

Pomagamy innym

  • Dlaczego warto pamagać innym? - pogadanka.
  • Zapoznanie z ideą wolontariatu.
  • Wolontariat w szkole np. Szkolne Koło Caritas.
  • Wyrabianie w uczniach wrażliwości, uczciwości, życzliwości, rzetelności i odpowiedzialności.
  • Akcje charytatywne – szukamy możliwości włączenia się w prowadzane akcje charytatywne.
  • Inny nie znaczy gorszy – rozmowa nt. niepełnosprawności. Dążenie do zaakceptowania niepełnosprawnych w grupie.
  • Rozmowy i zabawy związane z uczuciami swoimi i innych.
  • Czego możemy nauczyć się od osób niepełnosprawnych i chorych? - pogadanka.
  • Gry i zabawy integrujące grupę.
     

 

KWIECIEŃ

I Tydzień 30.03-03.04.2020

Podróżowanie jest fajne

  • Dlaczego warto podróżować i co nam dają podróże? – rozmowa.
  • Niezbędnik podróżnika, czyli co nam będzie potrzebne w podróży – swobodne wypowiedzi dzieci, zebranie pomysłów.
  • Wędrówka po Polsce – gdzie byliśmy, co już widzieliśmy, dokąd jeszcze warto pojechać, co jeszcze warto zobaczyć – zbieranie pomysłów.
  • „W góry czy nad morze?” – praca plastyczna.
  • „Co to za miasto, co to za miejsce?” – zagadki dotyczące naszego kraju i regionu.
  • Dokąd za granicę? – miejsca w Europie, w których warto być, które warto zobaczyć.
  • Kartki i listy z podróży – jak je pisać.
  • Czytanie książki o dzieciństwie słynnego podróżnika pt. "Marek chłopiec, który miał marzenia".
  • Przygody słynnych podróżników – czytamy i słyuchamy.
  • Ciekawy zakątek Polski – wykonanie plakatu.

 

II Tydzień 06-08.04.2020

Święta Wielkanocne

  • Święta Zmartwychwstania – w czym tkwi ich wielkość i tajemnica? - rozmowa kierowana.
  • Przypomnienie zwyczajów i tradycji związanych ze Świętami Wielkiej Nocy.
  • Projektowanie własnych kart z życzeniami z okazji Świąt Zmartwychwstania Pańskiego.
  • Wykonanie pisanek – różne techniki.
  • "Świąteczny zwierzyniec" – kurczaczki, zajączki, baranki – różne techniki.
  • Wykonanie dekoracji świątecznych świetlicy.
  • Wykonanie okolicznościowej gazetki.

 

IV Tydzień 20-24.04.2020

Światowy Dzień Ziemi

  • Wyrabianie u uczniów postaw proekologicznych.
  • Wyjaśnienie pojeć: ekologia, ochrona środowiska.
  • Praca techniczna pt. „Cuda z natury” z wykorzystaniem surowców wtórnych.
  • Wyjaśnienie znaczenia słowa recykling (najpierw burza mózgów, potem encyklopedia) Rodzaje, symbolika i kolorystyka znaków. Kolorowanka tematyczna.
  • Pogadanka nt. ochrony środowiska naturalnego.
  • Negatywny wpływ człowieka na środowisko – pogadanka, wykonanie plakatów.
  • Wyrabianie nawyków oszczędzania "zapasów Ziemi".
  • Projektowanie znaków zakazu, jakie dzieci umieściłyby nad morzem, jeziorem, w górach, aby chronić je przed zanieczyszczeniem.
  • Gry, rebusy, zagadki o tematyce przyrodniczej.
     

Tydzień V 27-30-04.2020

Święta majowe

  • Kształtowanie postaw patriotycznych.
  • Wyrabianie szacunku wobec tradycji, kultury oraz historii narodu.
  • Święto Pracy – co to za święto? - rozmowa kierowana.
  • Świeto Flagi – rozmowa i wykonanie flag do wywieszenia w świetlicy szkolnej.
  • Wykonanie gazetki okolicznościowej z okazji Konstytucji 3 Maja.

 

 

MAJ

I Tydzień 04-08.05.2020

Orientacja zawodowa

  • Jakie mam uzdolnienia – odkrywanie swoich mocnych stron.
  • Ćwiczenia w grupie rozwijające poczucie własnej wartości.
  • „Kim będę, gdy dorosnę?” – praca plastyczna.
  • Interesujące zawody – pogadanka, wykonanie plakatów.
  • Nasze zainteresowania i skłonności zawodowe, cechy usposobienia i temperamentu a przyszły zawód – pogadanka.
  • Przeglądanie oferty szkół ponadgimnazjalnych na kolejny rok szkolny, poznanie zasad elektronicznej rekrutacji (praca z komputerem i Internetem).
  • Prace plastyczne o tematyce wiosennej: kwitnące drzewo, biedronki, motyle i inne.
  • Gry i zabawy.

 

II Tydzień 11-15.05.2020
Wiosna w maju

  • Wiosenne zgadywanie – zagadki i rebusy o wiośnie.
  • Poezja na wiosnę – głośne czytanie poezji dla dzieci i wykonanie ilustracji do wybranego wiersza.
  • Mali poeci na wiosnę – tworzenie przez dzieci, indywidualnie lub w grupach, wierszy o dowolnej tematyce i ich prezentacja na forum grupy.
  • Rozpoznawanie gatunków drzew owocowych.
  • Pogadanki na temat roślin i zwierząt występujących na łące.
  • Odgadywanie dźwięków łąki.
  • Praca techniką orygami - majowe żabki – zajęcia przy muzyce.
  • Wiosenny spacer po okolicy.
  • Zabawy na szkolnym placu zabaw lub boisku szkolnym.

 

III Tydzień 18-22.05.2020

Moja Mama

  • 26 maj – Dzień Matki.
  • Rola matki w życiu dziecka – rozmowa kierowana.
  • Wykonanie laurek i drobnych upominków dla mamy.
  • Kształcenie umiejętności składania życzeń.
  • Pisanie listu do Mamy – wyrabianie poczucia wdzięczności wobec matki, kształcenie umiejętności redagowania listu.
  • Rozmowa jak mogę pomóc mamie.
  • Przypomnienie i śpiew piosenki Majki Jeżowskiej "A ja wolę moją mamę".
  • Wykonanie gazetki okolicznościowej.
  • Gry i zabawy na świeżym powietrzu.

 

IV Tydzień 25-29.2020

Uwaga komputer!
Uwaga Internet!
Uwaga telefon!

  • Przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z Internetu.
  • Rozmowa na temat: czasu spędzanego przed komputerem i w Internecie, możliwości lepszego wykorzystania tego czasu.
  • Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z korzystania z gier i bajek, w których występuje przemoc.
  • Analiza czasu spędzonego z telefonem.
  • Propozycje "dobrych" (nieszkodliwych) gier i bajek.
  • Zachęcanie do korzystania z programów edukacyjnych, prezentacja wybranego.
  • Internet jako źródło informacji – pogadanka, praca z Internetem.
  • Alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego – propozycje.
     

CZERWIEC

I Tydzien I 01-05.06.2020

Dzień Dziecka

  • Konwencja Praw Dziecka – omówienie.
  • Wspomnienia z dzieciństwa, wykonanie pracy plastycznej.
  • Gry i zabawy pełne radości.
  • Ukazywanie wartości rodziny w życiu człowieka, wzmacnianie prawidłowych relacji młodzieży z rodzicami, podnoszenie autorytetu rodziny – rozmowa kierowana.
  • „W rodzinie siła” - wykonanie portretu rodziny z wykorzystaniem różnych materiałów.
  • Wspólczesne zagrożenia czyhające na młodzież – rozmowa kierowana.
  • Dziecięce marzenia – rysowanie na piasku.
  • Zajęcia plastyczne i muzyczne.
  • Gry i zabawy rekreacyjne na boisku szkolnym.

 

II Tydzien 08-12.06.2020

Ulubiona pora roku - lato

  • Śpiewamy wakacyjne i letnie piosenki.
  • Barwy lata – praca plastyczna.
  • Wyjście na spacer i podziwianie uroków lata.
  • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat lata i sposobów spędzania wolnego czasu.
  • Rozwiązywanie zagadek i rebusów związanych z latem.
  • Wdrażanie do kulturalnego spędzania czasu wolnego.
  • Gry i zabawy na szkolnym placu zabaw.

 

III Tydzień 15-19.06.2020

Żegnaj szkoło, witajcie wakacje!

  • Podsumowanie pracy i nauki w roku szkolnym 2019/.
  • "Kraj, który pragnę zwiedzić" – praca plastyczna.
  • Dobra książka na wakacje – propozycje uczniów i wychowawców świetlicy.
  • Robimy porządki w świetlicy szkolnej.
  • Gry i zabawy na świeżym powietrzu.
  • Zajęcia techniczne i muzyczne.
  • Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji.
  • Apteczka turystyczna – zapoznanie dzieci z jej podstawowym wyposażeniem.
  • Świetlicowe wspomnienia, pożegnanie.

 

IV Tydzień 22-25.06.2020

Jak bezpiecznie spędzać wakacje przypomnienie zasad spędzania czasu nad wodą, w lasie i w górach

  • Gry i zabawy na świeżym powietrzu.
  • Zajęcia techniczne i muzyczne.
  • Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji.

 

 

Zajęcia stałe:

  • zajęcia pl astyczne
  • zajęcia muzyczne
  • zajęcia techniczne
  • gry i zabawy ruchow
  • gry i zabawy planszowe
  • gry i zabawy i ntegrujące grupę

 

 

Opracowała:
Aneta Tokarczyk

 



Czytane: 450
© SP Nr 1 Siekierczyna