Celem akcji jest propagowanie zabawowej formy nauczania-uczenia się matematyki. Ma ona zachęcić do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny, niecodzienny sposób. Akcja jest okazją dla uczniów do nadrobienia „tabliczkowych” zaległości po wakacjach. Natomiast dorośli mogą dać przykład dzieciom – pokazując swoją świetną znajomość trudnych przypadków mnożenia.
Najpierw były przygotowania, podczas których dzieci przypominały sobie tabliczkę mnożenia w trakcie zabaw: „Hasło dnia” oraz poprzez ćwiczenie działań z tabliczki mnożenia, które były porozwieszane na szkolnym korytarzu. Uczniowie przepytywali siebie wzajemnie, przez co doskonale powtórzyli trudniejsze przypadki mnożenia i dzielenia.
Dnia 4 października miało miejsce sprawdzenie „tabliczkowej wiedzy” podczas egzaminów. W tym dniu role trochę się odwróciły, to uczniowie, a nie nauczyciele przeprowadzali egzaminy.
Na przerwach egzaminatorzy odpytywali nauczycieli, rodziców oraz pracowników obsługi. Każdy, kto chciał zdać egzamin z tabliczki mnożenia musiał wyciągnąć z koszyka los egzaminacyjny i bezbłędnie odpowiedzieć na pięć pytań z tabliczki mnożenia. Wszyscy egzaminowani pomyślnie zdali test, uzyskując tytuł „Eksperta Tabliczki Mnożenia”.
Uczniowie na lekcjach matematyki uczestniczyli w pisemnym egzaminie z tabliczki mnożenia, grali w różnorodne gry matematyczne, mające na celu utrwalenie tabliczki mnożenia. Rozwiązywali gry logiczne, krzyżówki, łamigłówki i sudoku, dużym zainteresowaniem cieszyło się mnożenie na kostkach. Stawka, o którą uczniowie walczyli była wysoka: tytuł „Eksperta Tabliczki Mnożenia” oraz cukierki, a dla zwycięzców w poszczególnych grach drobne upominki, które ufundował Bank Spółdzielczy w Limanowej.
Komisja egzaminacyjna przyznała uczniom 68 orderów.
Po zajęciach edukacyjnych akcja przeniosła się na teren pozaszkolny. Uczniowie przepytywali w drodze powrotnej do domu napotkane osoby, a w domu swoich rodziców.
Taka zamiana ról była wielkim przeżyciem dla Wszystkich.
Koordynator ŚDTM Dorota Hutek